Raw och vit

Det första jag ska göra är att erkänna att jag aldrig varit något större fan av vit choklad. Jag hade därför inte speciellt höga förväntningar på de två sorter jag beställde hem för att testa: Life Foods Berry White + Maca och Shazzie’s Naked Chocolate Intacta. Ni förstår säkert var det här enbart kan sluta: kärlek eller hat…

Vit choklad, raw eller annan, är kanske egentligen ingen regelrätt choklad, då den inte innehåller någon kakaomassa. Den innehåller kakaofett som också ger viss smak, och liknar på många andra sätt det vi generellt tänker på som choklad, men är alltså sans den magiska kakaon. Och för mig är det nog så enkelt det är; det är kakao som är mitt poison of choice. Det blir inget hyllningsinlägg det här, alltså. Vilket är väldigt synd för jag vill ju så gärna gilla Shazzie’s choklad som kommer i så läckra förpackningar numera. Men icke.

I just Shazzies Intacta (det nedre vänstra fotot i collaget nedan) tror jag att det är mesquiten främst jag inte gillar, men jag kan inte göra någon jämförelse med den tidigare Shazzie-sort jag smakat; Temptress, eftersom jag varken har förpackning eller choklad kvar och produkthemsidan av okänd anledning bara nämner vissa ingredienser.

Life Foods Berry White (ovan till höger) är istället sötad med lucuma. Den är också fullproppad med torkade blåbär och jordgubbar, vilket förde tankarna hos min testkompanjon till Cadburys Fruit and Nut, vilket i så fall skulle kunna förklara varför jag inte gillade den här heller. För min vän funkade den här bättre än Shazzies just på grund av den torkade frukten (hon älskar Cadburys F & N), medan jag av de här två föredrog Intactan. Vid en rak jämförelse håller den en betydligt högre kvalitet; rundare och lyxigare i konsistensen. Berry White är väl syrlig och har en eftersmak jag inte alls gillar.

Berry White känns också billigare, både smak- och prismässigt: där jag köpte min betingar den 65 kr för 70 g och kommer i en förpackning som storleksmässigt känns som en vanlig chokladkaka, efter alla dessa små miniboxar jag beställt (se mina tidigare chokladinlägg), utan att fatta hur små de var förrän jag såg dem i verkligheten. Storleken på den här är dock något av en illusion. Den är större ytmässigt men betydligt tunnare och innehåller som sagt en massa torkad frukt, så i chokladmassa mätt är Intactan med sina 65 g och de 65 kr jag pröjsade för den mer prisvärd (för inköpsställen se nedan).

Detta alltså från en som hittills inte varit så såld på vit choklad över lag. Jag personligen saknar kakaon. Det hade varit betydligt roligare att höra från någon som gillar vit choklad och har testat någon av dessa. Av den anledningen skickade jag det lilla jag hade kvar av mina vita choklad med post till en rawintresserad vän, när jag insåg att hon gillar vit choklad. Få se om hon tycker till med en kommentar och vad utlåtandet i så fall blir.

Själv känner jag mig trots detta (och samtidigt just för att det är vit choklad) inte är helt redo att ge upp på varken Shazzie (3e gången gillt??) eller Life Food, även om det kanske dröjer lite innan nästa försök, mest för att det finns en så fantastisk massa annan spännande raw-choklad att pröva.

Dagens sorter är beställda via nätet: Intacta från Råvarubutiken och Berry White från rawfoodshop.se. Båda sorterna är raw, veganska och ekologiska. Mer om Shazzies chokladsorter kan du läsa här, och om Life Foods här. Om just deras vita choklad saknas information på den länken, men det finns lite om den hos rawfoodshop.se.

Nästa chokladtema är ett jag själv sett fram emot länge: Brighton-choklad =)

ps! Även Anna Skipper har nu börjat sälja Pacari Raw.

~ av eanie på 18 februari 2010.

2 svar to “Raw och vit”

  1. Jag är den rawintresserade vit choklad-älskaren som Eanie nämner ovan! Jag älskar vanlig vit choklad, men jag måste hålla med Eanie om de här två varianterna: de är inte speciellt lyckade och inte speciellt lik vit choklad… Jag tyckte bäst om Intactan och noterade också den märkliga eftersmaken på lifefoodkakan. Och jag kan inte förstå varför alla insisterar på att stoppa maca i choklad? Ingen vinnande kombination…
    Tack för smakprovet Eanie!

  2. Vassigo =)

Kommentera

 
