Macaroons

Medan resten av (blogg)Sverige översvämmas av franska macaroner är det knappt lönt för raw foodare att titta närmare på de recepten och se om de går att raw:ifiera. De är äggbaserade och inte bara det, äggen ska ha legat framme i rumstemperatur 3 dagar och ha separerats från vitan medan tuppen gal 3 gånger. Jag överdriver en aning, men ibland är det bra att ha en ursäkt att inte ens försöka sig på.

Det finns dock en, åtminstone namnmässigt, närliggande släkting till franska macaroner: amerikanska macaroons. De är ofta kokosbaserade och i motsats till de franska väldigt lätta att baka, till och med för en med raw food-förhoppningar. Här är mitt bidrag, som blev – om jag får säga det själv – underbart välsmakande.

Till 15-20 (raw och eko i den mån ingredienserna är det) macaroons:

  • 2 msk kokossmör/fett (alt. -olja)
  • 1 dl osaltade macademianötter
  • 2 dl riven kokos
  • 1 dl kakaopulver
  • ca ½ tsk vaniljpulver (mer om du inte använder äkta)
  • en nypa salt
  • 1 dl ljus agave

Smält kokosfettet på låg värme (behövs inte om du använder kokosolja som redan är flytande).

Mal/hacka under tiden nötterna i matberedare eller mixer. Jag använde macademia, eftersom jag ville ha en lite amerikanska känsla men det går säkert med andra.

Blanda i kokos, kakaopulver, vanilj och salt. Tillsätt agave och det flytande kokosfettet. Rör runt och kör eventuellt i matberedaren om så behövs. Smeten bör inte vara alltför lättflytande, utan ska kunna bilda självstående toppar. Dryga ut med mer kokos och eventuellt lite kakao om smeten känns för lös. Forma till små toppar eller koner och placera på bakplåtspapper/teflex. Strö på valfri dekoration på topparna. Jag använde kakao, hampafrön och kokosflingor.

Sätt ugnen på så lågt gradtal det går, eller använd dehydrator/torkugn om du har investerat i en sådan. Ca 8 timmar körde jag mina (i vanlig ugn) för att behålla lite kladdighet inuti, men de klarar lätt +/- 2 h beroende på hur du vill ha dem och vad som är praktiskt (för oss som inte har självavstängnings-funktion). Smaka undervägs. De är som allra godast ljumma direkt ur ugnen!

~ av eanie på 11 februari 2010.

2 svar to “Macaroons”

  1. De ser riktigt goda ut! Jag är inte riktigt i rätt zon för sådan mat nu, men jag sparar receptet och testar senare.
    Väldigt söt burk förresten :)

  2. Jag gillar också den här burken, =) kunde inte motstå när jag såg den i ett butiksfönster. Men så gillar jag burkar onödigt mycket och elefanterna påminner mig om barndom/70-tal (eller snarare bilder från ~ eftersom jag var för liten för att minnas nåt).

Kommentera

 
