Råchoklad: Qula Madre och lite Pacari igen

Det våras, om inte vädermässigt så för råchokladen, känns det som när jag springer på den på stan i en helt vanlig chokladbutik, här i lilla Lund! Ahlgrens Konfektyr är numera min favoritbutik, för visst är det något alldeles speciellt med att kunna gå till en vanlig affär och handla sin mat (eller choklad)? Det känns nästan… normalt.

Så glad blev jag att jag genast ville visa mitt stöd genom att handla där. Men eftersom jag redan hade de båda Raw-kakorna i min samling (det börjar likna en sådan…) vandrade ögonen vidare till de andra tre sorterna Pacari de hade; Manabi 65%, Los Rios 72% och Esmeraldas 60%. De är inte rå men fina s k single origin-kakor som är mjölk- och sojafria.

Jag valde Los Rios, eftersom guanabana nämndes i smakbeskrivningen. Att det smakade så mycket guanabana kan jag inte påstå, men den var god ändå. Nära Raw 70%:n i smak, men rundare, mindre syrlig. Syrligheten är tydligen att vänta av råchoklad, verkar det som. Något med tillverkningsprocessen, knutet till temperaturen förmodligen. I övrigt är det priset som skiljer: de råa är dyrare, men så får du ju en hälsovänligare choklad för din peng. Annars ska Esmeraldan också vara god, gissar jag av Kerstis kommentar och beskrivning av den som lågprocessad med smak av karamell och blomma. Låter gott!

Det ser ut som att ytterligare ett par av Pacaris produkter ska vara rå. De har förutom de två som döpts till Raw och de icke-rå chokladkakorna ett antal olika plockgodissorter som går under kategorierna ‘Covered‘ och ‘Cocoa-cacao‘. Jag fann inget uttryckligen om att dessa var raw på Pacaris hemsida, men både therawchocolateshop.com och rawfoodshop.se säljer nu några av dem. Den förra säljer också en praktiskt ‘Selection box‘. Mycket mer att prova alltså!

Jag har smakat en av ‘Covered’-sorterna: Incan/Golden berries, eller physalis som vi oftare kallar dem i Sverige, i små bitar med chokladöverdrag. Riktigt syrliga, vilket blev en spännande kontrast till den mörka chokladen. Goda, tyckte jag. Men nog om Pacari nu!

Foto ovan till höger från Chokladorama.se

Istället tänkte jag kommentera en förhoppning jag hade i ett tidigare inlägg om en eventuell första svensk rå choklad (särskrivning intended). Jag fick nys om en choklad som heter, eller ska heta, för den är knappt lanserad än, Qula Madre och som (ska) tillverkas av chokladexpert Maja Berthas och Anna-Sofia Wallström av välrenommerade Gefle chocolaterie under imprinten (för att låna en bokförlagsterm) Qula.

Jag läste först om Qula i chokladmagasinet Journal Chocolat (nr 3 2009), och sen om deras enligt utsago choklad på internetsajten Chokladorama (här), och blev så klart väldigt nyfiken och inte så lite hoppfull. Men innebär råchoklad i chokladsammahang detsamma som det gör i rå-sammanhang? Eller är det en term (lite som vara) för den specifika choklad som kommer att ligga till grund för det som tillverkas unde namnet/imprinten Qula, och som skiljer sig från Gefle chocolateries grundchoklad?

Någon kristallklarhet fick jag tyvärr via qula.se som är under uppbyggnad. Chokladorama kategoriserar Qula Madre som råchoklad (tillsammans med Pacari) i länken nämnd ovan (denna) och beskriver bönorna som ‘underjästa för att bevara så mycket antioxidanter som möjligt’ här (under Miljömedveten odling på..). Mer skriver Chokladorama om Qula Madre här. Och här finns ett (gott!) omdöme att läsa från en av dem som faktiskt fått smaka en av de 950 handnumrerade förhandsexemplaren.

Så så mycket visare i frågan om en eventuell svensk raw choklad blev jag inte. Det är väl bara att vänta och hoppas.

Los Rios-kakan köpte jag som sagt på Ahlgrens Konfektyr, som också har båda Pacaris Raw i butik. Pacari Chocolate Covered Golden Berries köpte jag via rawfoodshop.se. Qula får vi vänta lite på. Liksom inlägget om vit råchoklad som jag utlovat. Det är inte glömt men annat viktigt kom emellan…

~ av eanie på 09 februari 2010.

10 svar to “Råchoklad: Qula Madre och lite Pacari igen”

  1. Går det per definition att få tag på raw choklad. När caocaobönan jäser kan temperaturen gå ända upp till 50 grader.

  2. He he ”imprint”… Det blir till att titta in på Ahlgrens nästa gång jag är i Lund!

  3. Ja, det är en vettig fråga, Johan. Det förekommer ju hela tiden diskussioner om saker som inte är raw t o m när etiketten påstår det (agave, cashews mm), men just kakao har jag inte sett diskussioner kring som jag minns. Men det betyder ju inte att det inte har diskuterats. Kanske någon annan som vet?

    Breathless; jag kommer framöver att hoppfullt kolla in i andra choakldbutiker för att se vad de har. Och kanske hälsokoster, det vore nästan t o m logiskt att de skaffade. Kanske Vegeriet har i sin butiksdel??

  4. Jag har ännu inte sett rawchoklad på Vegeriet, bara ekologisk choklad! Men det kanske bara är en tidsfråga?

  5. Jag pratade med Maja från Qula om detta på Göteborgs chokladfestival i höstas. Hon berättade att precis som Johan säger är det svårt att garantera att en Råchoklad aldrig passerar över 42 grader under något steg i tillverkningen.

    Jäsningen försöker man att styra genom att underjäsa bönorna. De får alltså inte jäsa lika länge som vanliga bönor.

    Nästa problem kommer vi torkningen efter jäsning. Torkar man bönorna i solen så kan temperaturen lätt gå över 42 grader.

    Qula madre är ingen äkta raw-chocolate i den mening att de garanterar att den aldrig passerat 42 grader. De underjäser bönorna för att få en annorlunda smak och bevara mer antioxidanter. Den är också rå (som i rustik) i den mening att den är gryning och mald för hand.

  6. Trevligt att du tittade förbi, Christian! Det du skriver reder ut ett par frågetecken, framför allt kring Qula, som jag tycker är ett trevligt initiativ som jag kommer att hålla ögonen på oavsett.

    Det du säger om tillverkningsprocess och torkning i allmänhet för kakaobönor är detsamma som verkar gälla för ett antal andra livsmedel; nötter, kryddor mm bl a soltorkat, men även annat där det diskuteras om hela processen verkligen kan hållas raw.

    David Wolfe är något av en auktoritet inom raw och har även skrivit en del om kakao (odlar och producerar själv också); bl a boken Naked Chocolate, tillsammans med Shazzie (som också säljer raw choklad under eget märke). Jag har inte just den boken, men kakao är en av de 10 superfoods Wolfe tar upp och skriver om i boken Superfoods, som jag har tillgång till. Han skriver mycket i den om odling och förhållanden, om nyttiga ämnen och ifrågasatta ämnen i kakaobönan, när den är som nyttigast osv osv. Han ifrågasätter dock aldrig att kakao ska gå att få fram raw. Han skriver om Sunfood Nutrtions (hans eget företag) unika process och torkning, och varnar för märken av sämre kvalitet som kan ha hettats upp och fermenterats yada yada.. Wolfe är ju så klart bara en man/röst och har dessutom både choklad och böcker (bl a) att sälja, men han är ju trots allt ett respekterat namn i sammanhanget.

    Det finns massor av raw choklad-märken, så jag antar att fler är av åsikten att choklad går att ta fram raw. Raw är ju samtidigt dock knappast någon patenterad definition/begrepp och det har förekommit förr att varor sålts under benämningen ‘raw’ när de senare visat sig inte vara så. Och som sagt andra omtalade produkter som vissa bestämt hävdar är omöjliga att ta fram utan upphettning – cashewnötter tänker jag på t ex – medan andra kända namn säljer desamma som ‘truly raw’.

    Men det är diskussioner som ifrågasätter som så småningom leder till bättre besked. Tills dess kan jag inte komma fram till annat än att det åter är en fråga om vad man väljer att tro.

  7. När det gäller Qula så innebär ”rå” också att chokladen är oconchad. Är du nyfiken på smaken så finns chokladen att köpa hos Gefle Chocolaterie, då under namnet Barras. Personalen svarar också väldigt gärna om du har fler frågor! http://gulasidorna.eniro.se/f%C3%B6retag/gefle-chocolaterie-ab:67198832_gs

  8. Tack för tipset, Angelica!
    Jag har haft lyckan att få ett smakprov av Qulan, som det kommer ett inlägg om också framöver, men det var intressant att höra om Barras. Det här med conchning (och temperering mm) är jag tyvärr inte jättekunnig om, men jag har förstått att det också hänger ihop med att t ex den raw Pacarin hade syrliga toner. Ju mer jag lär mig om choklad desto mer fascinerad blir jag. =)

  9. Pacarikonversationen kanske är avslutad här men vill bara tillägga ang HUR raw den är: De avbryter mycket riktigt jäsningen för att bibehålla bönan raw och de torkar den på trägolv under textilt solskydd om det skulle bli för hög temperatur. Det finns en fin bok om Pacari med bilder från detta.

  10. Tack Helen, det var intressant att läsa!

Kommentera

 
