Groddad tabbouleh med avokado

För inte så länge sen skrev jag om Gul-röd tabbouleh, men jag älskar tabbouleh så här är ytterligare en variant, en groddad sådan. Groddning har jag skrivit mer utförligt om här.

Quinoa är tacksamt att grodda eftersom det går så snabbt. På ett dygn kan du ha en färdig omgång. Blötlägg en halvtimme, skölj och ställ undan. Skölj morgon och kväll i 1-3 dygn. Jag brukar själv låta det gå åtminstone 1½ dygn.

Till 1 portion groddad tabbouleh med avokado:

  • 1½-2 dl groddad quinoa
  • 1 avokado, skuren i bitar
  • 10-15 minitomater, halverade
  • 1 bit salladslök, skivad
  • 1 knippe/kruka slätbladig persilja
  • färsk mynta, 10 blad eller mer hade jag i
  • lite olivolja, citron/lime, salt och peppar

Blanda i en skål och smaka av. Jag brukar ha i ganska mycket persilja, eftersom jag älskar sådan, men det går självklart att variera. Försök få tag på en variant som med inte alltför grova blad, för de kan lätt bli sega och lite träiga när man äter så här pass stor mängd.

~ av eanie på 06 februari 2010.

4 svar to “Groddad tabbouleh med avokado”

  1. Gjorde groddad tabbouleh pga denna post igår (ja, fick ju påbörja groddningen i helgen). Det blev verkligen gott, även om jag inte följde ditt recept till punkt och pricka. Om jag bara är förutseende nog ska jag göra groddad tabbouleh fortsättningsvis!

  2. Vad kul! Ja, det är lite annorlunda än kokt quinoa, en förbättring även smakmässigt, tycker jag.

  3. Nu har även jag lagat, och det var ju supernajs. En riktigt kul och snygg sallad! http://njutmaten.blogspot.com/2010/04/testkoket-eanie-greenies-tabbouleh.html

  4. yay! vackert!

Kommentera

 
