Råchoklad: Conscious Chocolate

Choklad två dagar i rad. Jag hoppas att ni inte tröttnar!

Men till idag har jag lovat ett inlägg; ett om Conscious Chocolates råchoklad. De har ett imponerande sortiment; 14 olika sorter räknade jag till på deras hemsida. Jag har så här långt bara smakat två: Love Potion No 9 och Mint Hint.

Efter mitt första chokladinlägg fick jag en kommentar från Maria, som skrev om några chokladsorter hon provat och vad hon tyckte om dem. En av dessa var just Conscious, som hon dock inte hade så mycket till övers för. Jag hade då nyligen smakat min första Conscious-kaka, Love Potion No 9, och var beredd att hålla med henne i att detta tyvärr inte var någon höjdare. Den smakade parfymartat blommig, vilket tydligen inte var i min smak, även om jag gillar ros som lukt. Blommigheten kommer från Otto rose och för tankarna till Turkish Delight, som jag inte heller alltid uppskattat (åtminstone inte sådan gjord utanför Turkiet). Har ni smakat Cadburys choklad med Turkish Delight? Brrrr.

Men. 6 bitar är det på en Conscious Chocolate bar. Hälften av dem hade jag kvar av Love Potion No 9 idag, flera veckor efter att jag först beställde den. Så jag ville smaka den igen, ge den en ny chans, och med de riktigt låga förväntningar jag hade måste jag säga att den idag smakade bättre. Ros är fortfarande inte min favoritsmak på choklad, men jag kunde nu känna betydligt fler smaker bakom blommigheten.

Vad som främst är nämnvärt med den här chokladen är dock att den har en helt enastående konsistens. Den är mjuk och riktigt smälter i munnen, på ett ännu härligare sätt Mulu. Den är bland, för att inte säga det bästa jag stött på hittills, så det är värt att prova bara för den sakens skull. Har du problem med rosiga smaker som jag kanske du dock i första hand ska välja en av de andra sorterna.

Trots inledande besvikelse satte jag mig alltså och beställde hem ytterligare en sort. Det kan verka märkligt, men jag hade ju läst om folk som gillar Conscious, som t o m menade att de är de bästa, så någon av de 14 smakerna borde jag väl gilla, resonerade jag. Och ja, envisheten lönade sig. Mint Hint tycker jag riktigt mycket om och skulle gärna köpa igen. Den har en kraftig mintsmak som dröjer sig kvar i munnen länge, efter bara en bit. Den smakar inte precis som, men får mig att tänka på, After Eight, som jag inte ätit på år och dag. Och samma härliga geggiga konsistens som Love Potion No 9.

Conscious choklader har inte mycket till ‘knäck’, som det ibland lyssnas efter vid provning av choklad. Inte heller har de någon direkt blankhet eller lyster på ytan, vilket jag tror har med tempereringen att göra. Det kan ju höra ihop med betoningen på raw i framställningen, men både Pacari och Mulu hade fått till en ganska fin yta (och knäck).

Mellan mina två beställningar verkar Conscious Chocolate ha bytt förpackningar. Den mer naturfärgade skrek kanske inte choklad, men jag tyckte att den var väldigt fin på ett enkelt, renodlat sätt, medan den nya inte säger mig så mycket. Det är inget större fel på den men den känns inte fantastisk nog att motivera bytet, så jag gissar att det har med att göra med att den gamla förpackningen blev för likartad mellan sorterna, så att det var svårt att hålla isär de 14 olika sorterna.

Kanske är det också en fördel att den nya förpackningen nu bara består av ett pappomslag medan den gamla hade både folie och papper. Mindre skräp och kanske mer lättåtervunnet, vem vet. Conscious är ju ‘conscious’ på många andra sätt. Deras mål, skriver de på hemsidan, är att alla ska kunna njuta av deras choklad, oavsett allergier och kostpreferenser. Chokladen görs för hand och i liten skala. Läs mer på consciouschocolate.co.uk. Där kan du också beställa deras choklad. Jag beställde båda mina sorter från Råvarubutiken.se, som verkar vara de första och hittills enda som säljer dem i Sverige, men rätta mig gärna om jag har fel.

Jo, just det: nästa chokladinlägg blir på tema vit råchoklad.

~ av eanie på 02 februari 2010.

Ett svar to “Råchoklad: Conscious Chocolate”

  1. […] avbildas på tidningens Goda nyheter-sidor råchokladmärket Conscious Chocolate (som jag skrev om här). Senare i tidningen finns även en annons för detsamma, och Scand Choco som blivit svensk […]

Kommentera

 
