Råchoklad: en utläggning och en uppmaning

Jakten på den perfekta råchokladen fortsätter. Efter att ha känt mig för med uttrycken ‘raw choklad’ och ‘rå-choklad’ tänkte jag den här gången använda mig av ‘råkost-choklad’. Nejdå, verkligen inte. Det låter direkt oaptitligt, så ‘råchoklad’ blir det. Ett par av Conscious Chocolates råchoklad-sorter är det som står på tur. Men om dem blir det först imorgon. Idag några ord om varför jag påbörjade detta systematiska letande.

Det började med en kommentar jag fick på ett av de sista inläggen jag skrev innan jag la ner eaniebloggen (ja den är nerlagd, det ser du väl…). Jag hade skrivit om The Raw Chocolate Shop och fick frågan om vilka råchoklad-sorter jag provat och vilka som var bra. Svaret var ganska enkelt: Booja Boojas tryfflar var bland det godaste inom raw-genren jag smakat, men att bland chokladkakor hade jag ännu inte stött på något som imponerat speciellt. ‘Ärligt talat har jag tyckt bäst om den rawchoklad jag gjort själv’, påstod jag t o m. Utan att låtsas om förmätenheten i ett påstående som detta måste jag ändå tycka att det kan ju – får ju – bara inte vara sant. För även om det är billigare och färskare att snickra ihop egen, så är de flesta av oss sådana att vi gärna och ofta handlar godis på impuls och ute på stan.

Foto: DN

Sverige är den nation i världen där invånarna konsumerar allra mest godis. I genomsnitt 17 kg per person var vi uppe i år 2007. Därefter följer Storbritannien och de flesta av de andra nordiska länderna. Som en jämförelse kan nämnas att USA återfinns först på 8e plats med 11 kg/person -5 hela kg mindre än vad vi svenskar sägs sätta i oss. Siffrorna kommer från boken Godis åt folket, skriven av Thomas Hedlund och André Persson. I den står också att läsa att anledningen till vår myckna godiskonsumtion. Fenomenet bakom – för fenomen-artat framstår det i boken – stavas lösgodis. Vi får t o m ett namn – Christer Forsman – på den smått genialiske entreprenör som överförde systemet från djuraffären han jobbade i, där de sålde kattleksaker och hundsnacks i behållare som svenska folket idag snarast associerar till godis.

Lösgodis är således faktiskt något ganska svenskt (om än inte uteslutande). Jag hade hört det sägas men var inte övertygad, eftersom jag sett liknande varianter utomlands, men efter att ha läst boken står det klart (självklart planeras konceptsspridning över hela världen, eventuellt genom IKEA). Utan Forsman hade vi (eller snarare våra barn) kanske fortfarande stått i kjollen med vår veckopeng och pekat ‘Hur många såna får jag för 10 kronor?’.

Men att vi som nation äter mycket godis ska inte skyllas på en enda man. Det är ett väl inarbetat beteende, en tradition som har många orsaker. Godisförsäljningen har ökat och ökat, trots att hälsomedvetenheten också har gjort det. Vi är mer medvetna men fortsätter att välja mycket onyttigt ändå. Det hela är väldigt komplext och jag ska inte ge mig in i någon diskussion däromkring, utan bara konstatera att godis är en del av vår vardag i väldigt stor utsträckning. Det är för många svårt att vända ryggen och ge upp sötsaker helt.

Oavsett om man kan tala generellt om ett kollektivt beroende eller inte kan man hitta gott om individuella sådana. Och en metod för att ta sig ur beroende och andra mindre önskade ovanor som känns för svåra att ge upp helt är att fråga sig: Vad är ett mindre illa alternativ (till alkohol/choklad/bröd/vad det nu är)? Och det är här råchokladen kommer in. För även om jag inte vågar uppmana till förtäring i den rå kakaons eventuella nyttighets namn, så tror jag på rå choklad som åtminstone mindre onyttig.

Foto: Mulu Chocolate

Det är samtidigt så, att även om godisförsäljningen de senaste åren stabiliserats något och inte längre ökar lika mycket, betyder det inte att godisfabrikörerna gett upp. Istället arbetar de vidare med andra metoder och varianter. Det som jobbas mest med sen några år är enligt Godis åt folket just choklad. Du har säkert liksom jag noterat den något explosionsartade ökningen i chokladutbudet i butikerna. Det är ingen hejd på hur många olika märken och smaker det finns och ständigt dyker nya upp.

Chokladsegmentet anses ännu inte vara mättat. Det är här jag återknyter till början av detta inlägg, där jag utlovade anledningar till mitt råchokladletande och -bloggande, som ju faktiskt innebär att jag sitter och gör (obetald) reklam för olika chokladtillverkare: vore det inte fantastiskt om vi fick vara med och bestämma vilket godis som finns i butikerna, vi raw food-intresserade (och andra hälsomedvetna)? Jag för min del skulle gärna se råa alternativ i godishyllorna, så att jag när sötsuget sätter in har möjlighet att välja ett hälsosammare alternativ utan att behöva vänta på att det skeppas in från England, efter beställning en vecka tidigare.

Önsketänkande? Jag vet inte det. Choklad utforskas som sagt väldigt just nu, och efter en konversation jag hade med en kvinna på Ahlgrens konfektyr förra veckan har jag förstått att raw är det nya stora inom choklad. Jag har anat det själv genom att olika sorter på väldigt kort tid – vi snackar mindre än två månader – dykt upp lite varstans i svenska nätbutiker, både raw- och de som säljer primärt choklad. Och i specialhandeln: Ahlgrens i Lund (och gissningsvis då även den i Malmö) säljer minsann båda Pacaris Raw-kakor!

Så varför inte smida medan järnet är varmt? Vill du se fler rå alternativ bland godiset i din butik, vare sig du handlar på nätet, i specialbutik eller på Konsum, så fråga efter dem. Och när du hittar en sort handla för att prova, för säljer den inte slutar den att tas in. Häng med mig i jakten på den perfekt råchokladen. Det finns faktiskt massor av råchoklad därute. För var sort jag provar skriver jag vad jag tyckte och längst ner i respektive inlägg var den finns att hitta. Så kommentera gärna (kärleksfullt, för att låna Barregrens uttryck, även om du så klart ska tycka vad du vill om chokladen) om det du smakat eller länka till egen blogg, för jag vill veta vad du tycker om chokladen också. Just vad gäller råchoklad verkar meningar från sort till sort gå isär väldigt, så ju fler röster desto bättre.

Foto: Food-Travel

Nej, råchoklad är inte billigt. Kakao tillhör, liksom saffran och guld, de varor som betingat höga priser genom historien. Och att rå varianter alltsomoftast är ännu dyrare vet både du och jag. Du skulle säkert kunna få nära dubbelt så mycket Cloetta för den summa du lägger på råchokladen. Men om priset du betalar då istället är din hälsa?

Eller labba hemma och lansera en svensk råchoklad (möjligtvis inte den första, jag kollar just nu upp ett ev första svenskt märke), det hade varit fantastiskt, tycker jag. Men gör det gärna bra, för det hade varit kul att slippa reservera sig a la ‘Mulu är riktigt god, för att vara en råchoklad’, eller ‘Pacari Raw var faktiskt god’. Det är därför jag fortsätter leta, för att jag vill hitta en godsak som passar mig, och därför jag bloggar om det: för att någonstans kanske jag kan vägleda, kanske t o m bidra till att påverka i positiv riktning..?

Imorgon testar jag Conscious Chocolate. På återseende då.

~ av eanie på 01 februari 2010.

6 svar to “Råchoklad: en utläggning och en uppmaning”

  1. Håller fullständigt med… och labbar för fullt. Vad är den svenska råchokladen? Nyfiken!

  2. Jag återkommer med en uppdatering efter helgen =) Inget som finns att köpa som det är nu i vilket fall, och må hända lite önsketänkande från min sida. Så gott att ni labbar på! =D

  3. En egenhändig mix av rå caocaobönor, dadlar och eventuellt några hasselnötter kan rekommenderas.

  4. Jag har aldrig provat från böna, utan bara från färdigmald kakao, så det är ett projekt. Kör du helt utan fett/kokosolja?

  5. När jag gör min mix (som snarare blir kola än choklad, kanske något som en torkugn kan råda bot på?) använder jag bara hasselnöt, färska dadlar och caocaobönor. Hasselnöten innehåller ganska mycket fett, så det borde man inte behöva tillföra. Samma sak gäller om man byter ut hasselnötterna mot valnöt.

  6. Kola är gott det också! Det låter intressant och får provas längre fram. Just nu håller jag på att labba med en mer traditionell variant på råchoklad, och för övrigt också en med kokos. Den senare inte regelrätt choklad, men recept kommer i vilket fall snart. =)

Kommentera

 
