Söt-sur mango

Ett recept som knappast platsar bland dem jag gjort på temat lokalodlad säsongsmat, men mango vore tufft att leva utan helt…

Ofta med raw food ligger en stor del av färdigheten i att välja bra råvaror. Mango är en långväga gäst och säkert överlägset godast i sitt hemland, men en välvald och mogen ekomango kan vara en nära nog religiös upplevelse. Den är helt underbar att äta som den är och behöver knappast trixas till. Men om du vill ha omväxling eller prova nytt är det här ett gott och enkelt alternativ.

Till 1 mango har jag använt i runda tal 1 msk vardera av citron och mörk agave som jag blandat och rört runt mangobitarna i. Du kan säkerligen även använda lime, ljus agave, honung eller andra alternativ du föredrar eller råkar ha hemma. Jag lät sen mangon ligga och dra i marinaden en 10-15 minuter, innan jag rörde runt en sista gång, fiskade upp dem och strösslade lite kokos på toppen. För lite kraftigare sötsyra är det bara att behålla marinaden under avnjutandet.

~ av eanie på 24 januari 2010.

Ett svar to “Söt-sur mango”

  1. Mmmmm mango….:)

Kommentera

 
