Raw Brysselkålsallad

Här ett nytt recept till taggen ‘januariraw’ (det första för denna januari dock), men det kunde lika bra hamnat under decemberraw, eller ö h t var som helst mellan september till februari, eftersom brysselkål skördas under hela den perioden. En helt klart underskattad grönsak, tycker jag, kanske för att den ofta överkoks till förbannelse, men det problemet slipper ju raw:isar.

Dock är Brysselkål inte helt lättflirtad raw. Se till att du använder dig av färska, gärna nyplockade små fina huvuden och ta bort alla sega delar, som de yttre tuffaste bladen och större delen av stammen.

Strimla brysselkålshuvuden så tunt som möjligt och plocka ev t o m bort de inre ‘rosor’ som stammen lämnar (se i mitten av fotot) om du tycker att de blir för barska (smaka!).

Den beprövade magi som kombinationen olja-salt utövar på mycket annat funkar även här. Börja med lite och tillsätt mer av varje efterhand som du masserar salladen med fingertopparna. Jag använde mig av hampaolja och salt från Kalahari, men hampa har ju en ganska speciell och nötig smak, så gillar du inte den välj en mildare olja, så som raps- eller kanske oliv-.

Tillsätt slutligen en liten skvätt citron och smaka av. Vill du ha lite mer fruktig smak kan du även ha i lite fintärnat äpple. Servera som fräscht och krispigt tillbehör.

~ av eanie på 08 januari 2010.

6 svar to “Raw Brysselkålsallad”

  1. Jösses vad gott det låter! Jag älskar brysselkål men har aldrig testat det rått. Dax att testa. Hm, raw låter helt klart godare än rått. :-)

  2. Ja, raw eller rått. Jag har iofs inget emot ‘rått’, men just nu har vi så kyligt runt oss (-12C, kallt för Skåne!) att t o m ordet ‘rått’ känns kallt.. Brrr! Råw kanske? =)

  3. Brysselkål är faktiskt den enda grönsak som jag inte äter rå. Jag äter dem lätt ångkokta eller inte alls.
    Jag brukade avsky brysselkål när jag var liten, men nu kan jag sitta och monoäta en stor skål.

  4. Nej allt blir inte gott rått, även om det ibland beror på hur man bereder grönsaken, vad man äter till, osv, så det är värt att pröva sig fram. Själv äter jag inte potatis rå =)

    Ångkokt broccoli är en av mina mono-favoriter, men rätt tillagad brysselkål (om man nu inte vill ha den rå) kan jag hålla med om kan vara lika gott!

  5. Gott är det att blanda finstrimlad rå brysselkål med fint rivna morötter och finhackad persilja, citronsaft, olja och salt. De saftiga och söta morötterna matchar brysselkålen bra, tycker jag :)

  6. Det låter gott!
    Det är sant; ett av de bäst tricken om man vill få i sig nyttiga saker som man kanske inte gillar så mycket är just att äta det i kombination med annat. Nu är kanske inte brysselkål något man tvunget måste ha i sig rått, men det är ju ett angreppssätt om man vill prova på. =D Brysselkål och apelsin tror jag också är gott, så det ska jag prova nästgång.

Kommentera

 
