Rödbetssallad / Grönkålssallad

Vi har haft några magiskt vintriga dagar här i Skåne, med mer snö än jag kan minnas så långt bakåt som till 80-talet. Mysigt och härligt är det, så länge man inte behöver transportera sig i någon utsträckning.

Det myckna snöandet har så klart resulterat i en del situationer; att försöka ploga sig igenom 40cm snö på väg till jobbet i söndags betingade betydligt mer än de 15-20 minuter promenaden vanligtvis tar.

Men även när jag skulle ut och jaga grönkål i trädgården fick jag genomlida ett smärre träningspass. Dessutom under visst tvivel om hur sagda grönkål sen skulle må: jag har ju hört att grönkål ska bli godare efter lite frost, men det hade inte slagit mig förrän precis då att den kanske inte skulle klara snö. Det är lite märkligt eftersom jag själv experimenterat med att frysa in färsk grönkål utan annan behandling än sköljning. Det funkar fint, men inte ser den ut som innan den åkte in i frysen. Knappast något för sallad, alltså, och det var en sådan jag tänkt mig svira ihop på temat lokal- och säsongsodlad december-raw.

Så hur gick det då, fick jag bege mig till affären och handla? Nej, det visar sig att grönkål klarar sig fint både snötäckt och nedfryst till minusgrader – när den sitter kvar på plantan. Hur kallt den klarar, eller hur länge, vågar jag inte gissa. Jag får ta var dag vi har färsk grönkål kvar som en bonus. Så grönkålssallad blev det.

Ingen julmat, skrev jag i inlägget som inspirerade detta, men den här salladen får jag väl tycka blev rätt julig. Det är så klart ingen slump att en hel del av vår traditionella julmat går att skörda i december.

Förutom grönkål innehåller den här salladen rödbetor, om än i betydligt annan skepnad än mammas tjocka gräddiga rödbetssallad som jag förr i tiden gillade så mycket till hennes hemtrillade köttbullar. Strimlade tunt i spiralizer smakar de också annorlunda än rödbetor i alla andra varianter.

Vi har haft rödbetor på vårt land tidigare i år, men de sista gick åt för ungefär en månad sen, så de här är köpta. Detsamma gäller valnötterna. Vi har ett litet träd i vår trädgård, men det är ännu för ungt för att ge nötter. Även apelsinen är köpt, vilket kanske inte förvånar. Den är knappast lokalodlad, men däremot i säsong på annat håll. Har du äpplen kvar från i somras – det har vi, men de börjar sjunga på sista versen ärligt talat – kan du ju byta mot sådana om du vill hålla dig inom landet med ingredienserna.

Jag har i vilket fall i kryddor i den här rätten som inte är lokalodlade, och kanske inte heller raw. Det är ju svårt att veta med kryddor som inte är färska.

Gör så här:

Skölj grönkål och riv i mindre bitar. Rensa bort de tjockaste nerverna/ådrorna. Låt stå och rinna av innan du häller på lite olja – jag valde kallpressade rapsolja från Österlen – och salt, och massera grönkålsbladen med ordentligt. Bladen mjuknar och blir lite ljusare i färgen.

Skala en apelsin och lägg 2-3 klyftor till sidan. Dela övriga klyftor i mindre bitar och lägg i salladen. De 2-3 sparade klyftorna skär du upp längs med klyftan och kramar ur över salladen som dressing.

Strö på  kanel och kardemumma på grönkål och apelsinbitar, och skaka alltsammans så att kryddorna täcker ingredienserna jämt.

Strimla en rödbeta tunt i spiralizer / mandolin eller annat praktiskt köksredskap. Blanda försiktigt ned i övriga salladen (försiktigt mest för att rödbetan färgar av sig) och strö över hackade valnötter. Det var det hele.

~ av eanie på 21 december 2009.

3 svar to “Rödbetssallad / Grönkålssallad”

  1. Jättefint!

  2. Tackar!

  3. Gott =) Jag har beställt båda deras raw-sorter, så det blir nog omdöme sen också. Vad gör man inte för att ha en ursäkt… ;)

Kommentera

 
