Vad håller hon på med?

Ja, det kan man undra. I ärlighetens namn är det något jag frågar mig själv också med jämna mellanrum, men riktigt så kontemplerande tänkte jag inte bli. Jag anspelar mer på faktumet att jag i oktober tog farväl och gick i ide för att sedan återvända igen långt före alla andra björnar, redan innan snön smält ens. Jag är tydligen av den vitare varianten (går isbjörnar ens i ide?).

Faktum är – ju – att vi måste äta under vinterhalvåret också, och för raw:isar kan det t o m vara den mest utmanande perioden. Så när jag nu är här igen tänkte jag återknyta till temat för den här bloggen; mat i kombination med miljö — raw food och miljö. Lokal- och säsongsodlad raw food. Som om det inte var svårt nog bara att hålla sig till raw…

Nej, men jag tycker faktiskt att det här är värt att ha i åtanke, även om det inte är något man strävar efter att lyckas med jämt. Det snackas så ofta om ifall lokalodlat är snällare för miljön än vegetariskt, och när det senare oftast (inte alltid, det finns de som hävdar motsatsen) vinner klappar vi raw foodare oss på axeln och tänker att om vegetariskt är bra så är ju raw food guldmedalj. Och så kan vi kanske också få göra med gott samvete, i jämförelsernas land, men där bor inte jag på heltid. Jag vill bättre, mer, högre.

Det beror ju så klart på var man startar (se; deltid i landet Jämförelse). Här är jag som raw foodare – ibland mycket, ibland lite mindre sådan: Jag äter en hel del avokado, massor av bananer, dadlar, agave, ‘vardagliga’ frukter som apelsin, clementin, och mer exotiska diton från Långtbortistan. För att inte tala om alla skumma superfoods, ju mer främmande desto intressantare. Och alla nötter sen, en del av vilka kan plockas här, men ärligt talat, andra vet jag inte ens var de kommer ifrån. Och grönsaker. Jag har hemodlat massor av vardagsmat i år: sallader, örter, tomater, lök av alla de sorter, squash, frukter, bär mm mm, men i princip återstår nu bara mangold, purjolök och den älskade grönkålen.

Säsongs-raw i december blir en utmaning. Jag förstår om ni tycker att raw är bra nog ur miljösynpunkt, och i så fall ska jag lämna er i fred. Men jag tänkte utmana om ingen annan än så mig själv. Jag har ju lyckats hitta och redovisa raw-recept för de flesta andra månader, eller åtminstone kvartal, det här året (taggade januariraw, februariraw osv), så nåt ska jag väl kunna skramla ihop till december/4e kvartalet?

Det här har jag inte alls med tid med nu, så nej, jag vet inte riktigt vad jag håller på med, jag heller. Jag är inne i en uberintensiv jobbperiod igen, men snart blir det julledigt 4 dagar och då hoppas jag kunna mumsa på annat än julgodis (nej, aladdinchoklad är inte säsongsmat för december). Jag hoppas också ha fått nog av julmaten, så nej, det blir nog inte någon direkt raw-proviserad sådan heller. Vi får se vad det blir… håll tummarna.

(Annars undrar jag också nyfiket vad i raw-väg folk tänker ha på julborden i år!)

~ av eanie på 16 december 2009.

4 svar to “Vad håller hon på med?”

  1. Lycka till :-) och välkommen tillbaka, officiellt!

  2. Tack, och tack! =)

  3. Vi hade rödkålssallad med timjanvinigrätt, fänkål med apelsinjuice coh senap, marinerade champinjoner med purjo och paprika, juligt bröd, cashew la malta, (allt raw of course) och resten har jag glömt :) så går det när man inte skriver ner ercepten :)

  4. Låter jättegott!

Kommentera

 
