Kustbevakning

Det finns mycket mer att säga om London, men här lämnar jag huvudstan för sydkusten och Brighton. Och Hove, för det var där vi bodde, actually. Det två städerna är sammanväxta och det är inte helt klart var den ena slutar och den andra börjar. Ändå är de två helt olika ställen. Det är i Hove det sovs och i Brighton det (mesta) händer.

Brighton Pier

Raw food-Brighton är Kate Magic Wood, som tidigare sägs ha haft både haft raw-butik och -café (innan jag upptäckt raw så är inte säker) och nu kör webshop, föreläsningar och workshops (se mer här). Härifrån stammar Russel James och Angela Stokes-Monarch, och även Shazzie florerar emellanåt. Inom riktnummerområdet hittar du dessutom Raw Gaia Organic Skin Care bl a, och inte minst, restaurang Manna of Brighton, eller Manna Bio-Alive Vitality Center.

Vi var där, mitt resesällskap och jag, en tisdagförmiddag när de knappt hunnit öppna för dagen. Inte ens grönsaksleveransen var kommen utan dök upp medan vi stod och ögnade menytavlorna ovanför kassan.

När vi satte oss fick vi varsin meny och skulle välja mat och därpå dryck. Ingen lätt uppgift. Mycket lät gott, även om ett antal alternativ föll bort för mig eftersom de innehöll getost eller liknande. Jag valde till slut en måltid bestående av en shot Barley grass (som omväxling), groddsallad och en sandwich. Jag som torkugnslös äter sällan raw-bröd, så det kändes som ett bra tillfälle.

En mycket god måltid, tyckte vi båda. Brödet var lite väl salt, tyvärr, men fyllningen å andra sidan var underbar och knaprig, och så även groddsalladen (också den lite salt).

Bortsett från någon enstaka kund och personal var vi ensamma i den härligt solupplysta och väldigt harmoniska lokalen, så vi satt ganska länge. Jag passade även på att browsa hyllorna med böcker och dvd:er.

På vägen ut blev det dessutom en titt i hyllan med matvaror och choklad, och för övrigt även ett inköp av en av Shazzies Goddess-chokladkakor. Turligt nog var vi redan ute ur lokalen när vi noterade den välsorterade deserthyllan. Våra magar var vi det laget redan välfyllda.

Manna var väl värt ett besök. Jag planerar att återbesöka var gång jag är i stan framöver.

Det finns många andra ställen i Brighton som är värda både besök och omnämnande: Food For Friends vegetariska restaurang i The Lanes är en av mina absoluta favoriter. Sagolikt god mat, mysig stämning och trevlig service. Det har huvudsakligen lagad mat, men de har även sallader så du bör kunna få något i raw-väg ihopsnickrat.

En ganska ny och trevlig upptäckt för mig är Iydea i North Laine, dit du ändå ska om du vill insupa lite äkta brightonsk atmosfär. Det här är en lite snabbmatsaktig vegetarisk (och delvis vegansk, dock inte jättemycket raw) low key restaurang i den bemärkelsen att allt är färdigt och du pekar på vad du vill ha. Terre á Terre är ytterligare en nämnvärd veg* restaurang – lite mer up scale – som jag dock inte besökt på ett antal år.

Vegansk-vegetariska Infinity Foods Café har också god mat och på sommaren mysig uteservering mitt i gatan. Detta café är syster till livsmedelsbutiken Infinity Foods, som jag önskar att fanns i min egen stad.

Taj är en annan sån där lyxig livsmedelsbutik, också den med hälso- och miljöintresse, och kanske ännu mer åt gourmet-/exotisk matlagnings-hållet. Finns på två ställen i stan som jag känner till; halvvägs ut mot Hove och vid Old Stein, Kemptownsidan. Både Infinity Foods och Taj har gott om raw food-produkter och även en del ta-med-mat.

En enstaka icke-ätbar rekommendation: Vegetarian Shoes säljer vad de heter. Passa på att kolla, för hemma kan sådana av bra kvalitet svåra att hitta. Annars finns det massor mer att nämna, men lite eget utforskande får man också göra.

~ av eanie på 04 december 2009.

3 svar to “Kustbevakning”

  1. HUr länge är du kvar? Vi kommer till London imorgon och stannar till onsdag. Ska du tillbaka till London något innan du åker hem? Ska du rentav till Get Fresh-julen? Lust att käka nånstans eller blir det för mycket raw food för resesällskapet?

  2. Det är såå retligt att jag inte hade koll – eller åtminstone lite tur – när vi bestämde resdatumen i somras, så att vi kunde hunnit med julbordet på Saf. Det hade varit superkul!

    Istället är vi hemma igen i kalla Skåne. Hade annars jättegärna träffat er (resesällskapet har i efterhand nämnt att hon gärna provat mer raw, så även ur den aspekten blev det en lyckad resa. Kanske hänger hon rent av med ut till Kivik i sommar? =)). Kanske ses vi på nästa Skåne-träff? Jag tror ev det är en på gång. Snart-ish.

    Glöm nu inte unna er ledigt på resan också. Produkt-rekande och -smakande kan vara uttröttande… ;)

    xx

  3. ja, det var inte så länge för oss… hemma igen :-(

Kommentera

 
