Camden calling

Gamla läsare är nog redan väl medvetna om min förkärlek för England. Jag kan inte enkelt förklara vad det är med detta land som är mig så kärt, men maten, utbudet och den öppenhet jag mött utgör stora delar. Trots det har jag faktiskt aldrig testat raw-faktorn i landet. Det var så pass länge sedan jag besökte London sist att jag hade dålig koll på vad som fanns, och när jag var i Brighton senast fanns inte Manna. Rawchokladen från Infinity Foods överlevde dock inte länge…

Brighton, som jag tänkte återvända till senare, är på ytan en storstad (med svenska mått mätt) som många andra. Kuststad med klassisk pir (pirer för inte så länge sen), i storlek med Malmö, men med en öppensinnighet och magi som gräver sig in under huden hos den som stannar och ger stan en chans.

London är nog inte heller för alla. Miljonstad, smutsigt, kaos. Jag älskar det, åtminstone som tillfällig besökare. Tänk om jag haft Planet Organic eller Whole Foods runt hörnet…

Först på listan i raw-London torde kanske Saf stå, följt av VitaOrganic, Dragonfly Wholefoods, Bonnington Cafe m fl. Men dem tänkte jag inte skriva om för dem vet jag inte mer om än vad jag läst i Get Fresh Magazine och på deras respektive hemsidor. I ett försökt att få mitt resesällskap välvilligt inställd till raw lät jag nämligen henne välja bland alternativen på min (långa) lista. Hon valde Inspiral Lounge i Camden.

Ja, allt kunde vi ju i vilket fall inte hinna med, och då hade jag ju Saf och de andra att se fram emot vid nästa besök. Dessutom hade jag läst på hos Pierre och fått upp intresset för detta ställe. Så vi begav oss, trötta efter en heldag rotandes på Spitalfield Market och i vintagebutikerna på Brick Lane, vidare ut till Camden. Och fick (valde) mycket gott att äta. (Se foto ovan) Och dricka. Resans första gröna shot. Jag hade kunnat skriva en lovsång till vetegräs, men låter bli, för allas bästa.

Det här var en mycket trevlig måltid; färsk, fräsch, god och energigivande. Den bestod av ett hopplock av de raw-rätter de hade att välja mellan den dagen. De hade därutöver mycket annat gott som vi inte fick provat (nästa gång…). Ett väldigt mysigt ställe med skön atmosfär. Passar perfekt i Camden. I vanlig ordning fick jag inte tagit några interiörbilder, så nedanstående är lånad från Inspiral Lounges hemsida.

Men det här var faktiskt inte dagens eller resans första raw food. Den hittade jag bland stånden på Spitalfield Market. Det var också en god upplevelse. Fortsättning följer…

~ av eanie på 25 november 2009.

2 svar to “Camden calling”

  1. Va roligt att du är tillbaka :-)

    Vi ska till London om en vecka och efter Freshjulen ska vi på ett Kate Magic Wood-föredrag på just inspiral lounge. Hoppas på inspiration…

    Stannar du ett tag eller var det bara gästspel?

    Karm (dörr- eller fönster- du väljer…),

    Vilda

  2. Tackar tackar! Kul att vara tillbaka =) Jag får se hur länge jag stannar. Kände tidigare att jag la lite för mycket tid på bloggen jämfört med vad det verkade finnas intresse för den, så jag får se framöver.

    Jag är så avis på att ni ska på julbordet! OCH får träffa Magic. Jag lyckades (igen) boka resa när hon inte hade evenemang nånstans. Och Shazzie på Manna missade jag oxå. Men, mkt trefligt ändå.

    Ha en superresa, hoppas på rapport på er blogg när ni är åter.

    x

Kommentera

 
