Bonobo’s – snabbmat på rawfoodska

Då var turen kommen till mitt avslutande restaurangtips för besökare till NYC: Bonobo’s Vegetarian vid Madison Square Park.

Det finns många fina vegan- och raw food-ställen i NYC och USA (och världen) i övrigt, men den här förtjänar absolut ett omnämnande. Jag har ju avsvurit mig uttryck som ‘favorit’ så jag ska inte använda det, och andra som besökt Bonobo’s skulle kanske i vilket fall förundra sig över varför jag använt det över huvud taget. Det är nämligen inget Pure Food and Wine det här, inget Grezzo eller Juliano’s Raw (som jag föreställer mig den senare). Bonobo’s är i helt andra änden av spektrat. Och det är det jag gillar. Det är så enkelt, så snabbt och så gott. Och inte väldigt dyrt heller. Allt en simple gal kan önska!

Bonobo'sFör en gångs skull är det också ett grundligt baserat omdöme: vi har ätit Bonobo’s-mat 2-3 gånger per NYC-besök de senaste resorna, medan jag besökt många av de andra ställena jag nämnt endast en eller ett par gånger. Bonobo’s är raw food i fast food-tappning. Fast food/snabbmat ger alltsomoftast bad vibes, men tänk så behändigt om The Golden Arches istället vore horisontella – ett gyllene B – och att det som serverades var nyttigt? En världsövertagande kedja av den sorten hade varit svårare att beklaga sig över än McEvil. Och varför inte? Varför anammar ingen modig själ raw food som snabbmats-konceptet och tar över världen?

Nåväl, Bonobo’s: du kommer in och till höger möter dig en disk och leende personal. Bakom dem en tavla som kungör dagens valmöjligheter (delvis verkar det vara ett fast koncept, delvis rätter som byts ut), framför, vad som enkelt skulle kunna beskrivas som en salladsbar. Min favorit har blivit att peka ut sallader och groddar jag vill ha i min blandning, smakprova (allt får smakprovas) och välja en nötbiff – för att jag gillar sådana – följt av val av dressing som mer distinkt differentierar sallad-nötbiffskombon från den jag åt någon dag tidigare (det finns andra valmöjligheter för sådana som inte kört fast..). Och så en flaska färsk young thai coconut water ur disken bakom dig. Allt på bricka och sen gå och sätta sig i lokalen alt ta med till hotell eller närmaste park (beroende på årstid).

Nej, det är inte en lika mysig lokal som tidigarenämnda gourmet-raw-ställen, och nej, inget luxuöst ekologiskt vin. Och inte heller samma pris. Och – tror jag – inte lika komplicerat för magen att hantera. Bonobo-mat! Vi delar ju tydligen till 99% samma DNA*.

Det här gillar jag. Det här önskar jag mig i julklapp, födelsedagspresent och allt annat som kan komma min väg de närmaste åren. Tänk att ha det här som lunchalternativ, istället för dem man har nu om man ogenomtänkt råkar befinna sig hungrig och oplanerad på stan. Att jag sedan önskar mig gourmetraw-ställen också, OCH att vanliga restauranger ska börja ha veganska och raw-alternativ på sina menyer, det är bara bevis på min giriga vill-ha-allt-nu-natur. Men drömma får man väl?

ps. man skulle tro att jag har foton, men nej…

~ av eanie på 02 oktober 2009.

Kommentera

 
