Ett glas rött?

På en av våra små raw-träffar här nere i södern diskuterade vi vin och alkohol ur raw-synvinkel. Det är något jag funderat en del över själv, eftersom det inte verkar finnas något enkelt svar. Det är lite som med te, att en del tycker att det är ok, medan andra mer hardcore inte dricker ens det. Vad gäller alkohol är gruppen som håller sig undan det möjligen något större (all alkohol ska för den delen inte likställas). Hälsoskäl anges allt som oftast, medan andra menar att ett glas rött då och då snarast är fördelaktigt för hälsan. Jag har hört detta argumenteras fram och tillbaka och tänkte inte gå in på just det. Själv gillar jag ett glas då och då, och föredrar då ekologiskt rött.

Tunnor

I vanlig ordning är ev upphettning en aspekt. Te är ju oftast (men inte alltid) upphettat som dryck, eller redan tidigare under torkningsprocessen av bladen. Alkohol – vin, sake och öl är väl de som oftast finns på raw-ställenas drinklistor – drickes mer eller mindre svala/rumstempererade (viss sake kan förvisso upphettas), så gradtalet av intresse här är snarast det under tillverkning, men även tillverkningsprocessen i övrigt spelar in.

Men hur bra koll har jag som amatör på den? (fråga mig om Islay Whisky istället) I Sverige krävs inte ens innehållsförteckning på flaskorna och man får leka Sherlock för att ens hitta veganska dryckesalternativ. Att lista ut något om respektive sorts tillverkning är ytterligare klurigt och tidskrävande. Så enkelt om dryck, och för den delen även mat, kunde märkas, inte bara med Vegan-märket (brukar vara en solros utomlands, men vet inte om vi – ännu, måste jag ju hoppfullt skriva – har någon officiell symbol och märkningspraxis i Sverige?) utan även ett Raw-märke. Det vore nåt! Det är up for grabs, så vilken symbol vill vi i så fall ha? Vad sammanfattar raw food i en symbol?

Det är klart att man kan ta reda på saker och gräva, om man verkligen vill komma till botten med saken. Men det finns så många saker man vill veta mer om, så många områden att gräva i. Då är det himla trevligt när hjälp bara trillar in i form av ett blogginlägg. Här, hos Raw Epicurean, kan du läsa mer om ekologiskt och raw vin. Inlägget handlar specifikt om Frey Organic Wine, men innehåller en hel del intressant i övrigt om vin. (Vet inte om jag ska hålla med om att ”wine is obviously vegetarian” dock när en del av dem innehåller ämnen från äggvita, fisk mm.)

Och här kan du läsa blogginlägg om sake och framställningen av den. Missa inte raw food-inläggen när du ändå är där.

~ av eanie på 24 september 2009.

7 svar to “Ett glas rött?”

  1. Jag har fått känslan av att folk som ätit levande föda ett tag oftast tar avstånd från alkohol per automatik. Personligen ser jag inte det som någon större grej med vin och öl, men jag är helt enkelt inte attraherad till det längre.

    Jag minns inte vilket restaurangägare som uttalade sig om det (Sarma kanske?). Hon menade att de skulle förlora alldeles för många kunder om de inte serverade alkohol. Många av de som besöker stället är nämligen inte raw foodists utan äter kanske raw någon gång ibland eller är där i sällskap med någon annan. Och alkoholen är en sådan integrerad del i att äta ute att de hellre skulle gå någon annanstans än att vara utan.
    Tycker att det låter ganska vettigt.

  2. Berätta mer om era små möten. Är de organiserade? Går ni ut med affischer på stan eller är ni bara kompisar som ses? Hur många är ni? Jag och Pontus på Greenromm Sverige vill samla de troende här i Östergötland (än så länge är vi två) och vi kan behöva alla tips som går att få.

    Se här: greenroomsverige.ning.com/events/raakosttraeff-i-oestergoetland

    och här: bums.nu/7015

  3. Det låter som Sarma. Hon har en ganska vettig och avslappnad inställning, tycker jag. Wabi sabi =)

    De träffar jag varit på har arrangerats via det svenska forumet eller GreenRoom. Man får vara lite uthållig och bara kämpa på om man vill försöka ha träffar kontinuerligt, träffa de som vill träffas även om man bara är typ 3. Ju större raw food blir i Sverige desto fler lär ju dyka upp =)

  4. Pontus sa att ni ska ha en ny träff siste oktober. Synd bara att det är så långt från mig :-(

  5. Det var mer än jag visste =) Men jag har lite dålig på att närvara på forumen ett tag (eller så är träffen ordnad på annat håll). En månad dit så jag kanske springer på det. Kul att ni försöker dra igång i Östergötland! Kanske vi nångång t o m får till en Sverigeträff (som inte kostar 2-3000 i inträde). Det hade varit nåt!

  6. Vårt möte kostar 200 kronor i inträde … Jag vet att det finns makter i vårt land som har börjat spåna på en råkostfestival. Men mer än så vet jag dock inte…

  7. 200:- är fullt överkomligt. Ja, jag har också hört viskas, om det är samma eller annat vet jag ej. Skadar ju inte med flera valmöjligheter =)

Kommentera

 
