Renée Voltaire x2

RawAcaiRawCacaoPowderRawMesquiteRawSpirulinaRawLucuma

Det var genom Renée Voltaire; genom kokboken Peace, Love and Food och hennes webshop, som jag först kom i kontakt med svensk raw food. Inte mycket svenskt fanns för bara ett par år sedan, men som tur är händer saker snabbt! Utbudet i Voltaires webshop har också växt insåg jag i helgen när nya numret (nr 3 -09) av Reko 3-09tidningen Reko damp ner. Jag såg en annons för hennes produkter och fick ta mig en titt på hemsidan. Massor av nya raw-produkter! Eller nya, jag har åtminstone inte sett dem hos henne förrän nu, även om hon nämnt ett par av dem i sitt nyhetsbrev (Golden Inca Berries t ex. Dem kunde jag tänka mig..). Jag har haft ögonen på andra spännande utvecklingar i landet på sistone, men det är bara positivt att det händer saker på flera håll.

Renée Voltaires blogg tillhör dem jag följer med stort intresse (jag har bestämt mig för att sluta använda ord som ‘favorit’..), speciellt sedan hennes USA-resa tidigare i sommar. Hon huserade då på Long Island, där jag bodde ett samtidigt magiskt och helvetiskt år i min ungdom, och även i New York som alltid är av intresse. Nu är hon ute och reser igen, och befinner sig på Tree of Life i Arizona. Intressant!

Det visar sig att hon bloggar även på annat håll; Ekobloggen hos Allt om mat, upptäckte jag av en slump när jag försökte leta info om hennes kommande bok. Hon har nämligen bloggat om att hon arbetar på en kommande bok, men jag har inte kunnat hitta mer specifikt vad den ska handla om (recept? kokt, raw, veg, kött?) eller när den kan väntas. Det blir till att vänta på något (förhoppningsvis) gott.

För er som går i väntans tider har Renée för övrigt även författat en bok med hälsosam och extra energifylld mat, som ska va bra när man väntar eller precis har fått barn: En bulle i ugnen från 2004. Jag äger den inte själv men tyckte att den var intressant nog att köpa till en vän när hon just fått barn. Som jag minns det innehåller den lite blandat: okokt och tillagat, grönt och kött, skräddarsytt för småbarnsföräldrar.

~ av eanie på 10 september 2009.

5 svar to “Renée Voltaire x2”

  1. Jag blev också lite positivt förvånad när jag såg hennes utbud. Det enda är att hon är lite dyr. Tycker jag. Eller? (förresten, om du har kvar böckerna kanske vi kan köpa och hämta dom någon gång när vi är i stan, vi kör dit ganska ofta för Vilgots sjukhusbesök…)

  2. Jag hade inte tackat nej till billigare priser, nej =) Jag jobbar dock själv med webshop (ej raw food/mat) och vet hur tufft det kan vara att hålla priser nere. Delvis är det postens fel. Om de inte hade så orimliga prisklasser (varför så stora hopp?! och skrymmandeavg därtill. + postförskottsavg. paket ska vi bara inte prata om..) hade nog fler kunnat hålla nere priserna. Som det är nu tror jag en del kämpar mot att inte skrämma iväg kunder med dyrt porto och kanske tvingas kompensera lägre portoavgift genom att baka in en del av kostnaden i varupriset. Håller inte riktigt bokföringsmässigt dock. Ett tips är att ha lättpackade icke-skrymmande varor och ha kortbetalning istf faktura.

  3. Jag tycker också att hon är himla dyr, men samtidigt så är produkterna tillgängliga på ett vis i vanlig butik som också är mycket värt. Jg gillar kvaliteten och kreativiteten i hennes produkter, hur förpackningar ser ut och hur hon inspirerar till bra matlagning, vilket är något jag vill stödja, så jag handlar ändå! :)
    I webbutiken är produkterna billigare, men portot är inte relativt beställningsmängden utan rätt dyrt oavsett (och billigt i gengäld om man köper mycket), så jag brukar sambeställa med andra.

  4. (jag accepterar en del av de höga priserna också för att det är stor tidsåtgång i tillagningen av sånt som t ex bovetecrunshen, det är inte gjort i ett kick direkt..)

  5. Jag håller helt med dig, Mikaela. Jag tror också att med tid och tålamod kommer vi att se mer konkurrens och därmed billigare priser och större utbud. Gärna också i de fysiska butikerna, även om jag gärna webshoppar. Jag måste inte ha allt billigast möjligt, utan stödjer gärna min lokala hälsokost eller liknande, i den mån jag har möjlighet och råd. Resten försöker jag odla själv =)

    Lovely blogg, miss Mars!

Kommentera

 
