Sarma och Anna

MelngailisJag ångrar verkligen inte att jag impulsköpte Sarma Melngailis receptbok Living Raw Food i början av juli (se här). Det är en vacker och färgglad inbunden bok med tyngd: personlig och med gott om ljus på människorna bakom frontpersonen Sarma: personalen på restaurangen, i take away:n och butiken.

Boken är fylld av härliga foton och läckra recept, men också mängder av intressant text på diverse teman. Sarma tar upp olika aspekter av raw och raw liv på sitt karakteristiska personliga och humoristiska sätt. Hon skriver om erfarenheter av ‘the raw food honeymoon’ – och tiden efter. Det finns även ett litet avsnitt om djur och djurmat. Boken tar enligt utsago vid där den första boken Raw Food Real World slutade, men om det här är en 2:a är det inget som direkt märks. Även här finns beskrivningar av redskap, tekniker, råvaror osv.

Och så recept så klart. Dessa har delats in i två sektioner: en för Quick and Easy och en senare för Off the Menu. I den första är recepten som antydes enklare, medan den andra innehåller recept direkt från restaurangmenyn och som kräver lite mer planering och en hel del specialingredienser. Tyvärr gäller detta även choklad sundaen jag blev för mätt för att prova på restaurangen och därför hoppades skulle finnas i receptboken, men man kan behöva en utmaning då och då för att ta sig till nya marker.

Jag har läst denna jätte på drygt 360 sidor från pärm till pärm, men faktiskt ännu inte lagat något av recepten. Det har dock illustratör och grafisk formgivare Maria Borgelöv, som provat receptet på Caramel Bars, se här. Jag upptäckte henne på Vegomässan i våras, där jag snodde åt mig ett av hennes visitkort som jag nu använder som bokmärke, eftersom det dubblar som gulligt sådant. Fler av hennes gulliga alster på hennes hemsida!

***

Green WelliesEn annan mysig bok är How Green Are My Wellies skriven av Eco-Worrior Anna Shepard. Miljövänlig feel-good, finns det? Kanske inte en officiell kategori, men denna bok skulle definitivt platsa.

Lättsamt och informativt skriver Shepard om bl a vanor, saker och situationer ur miljösynvinkel. Hon ägnar sidvis åt sin älskade maskkompost – om hur hon matar och pratar med de små liven, tar upp to-fly-or-not-to-fly-dilemmat och tipsar om vardagliga saker som pendling, trädgård och grönare frilansande. Hon skriver roligt och gulligt, med praktiska idéer och tankar som hon inte alltid lyckas leva upp till själv. Men hon gör sitt bästa och uppmuntrar läsaren till detsamma. Hon skriver om kompromisser och hur du kan försöka kompensera på ett område vad du inte förmår på ett annat.

Varje kapitel – som är indelade efter årets månader och förklarar varför jag sen några veckor tillbaka går och funderar över gröna julklappar (i september!) – har ett tema och tar upp förslag till förbättring på olika nivåer (light greenies och dark greenies), mat för säsongen och ett och annat recept. Hon har också med lite Eco Cheats. Det är lättsamt skrivet och helt utan pekpinnar. Omslaget utlovar ‘The Marian Keyes of greener living’ och det kan jag väl på någon nivå hålla med om. Läsvärt och underhållande!

Anna Shepard skriver till vardags för The Times och skrev där bl a krönikan Eco-Worrier. Tidigare fanns även en blogg med samma namn, som tyvärr verkar ha upphört, men man kan läsa en del av hennes skriverier här.

~ av eanie på 03 september 2009.

2 svar to “Sarma och Anna”

  1. Åååh! har du varit där? Lyckost! Har du foton?

  2. alltså, jag tror inte jag har några foton från pure food and wine. jag älskar att ha foton men ibland drabbas jag av jag tonårsbeteende och tycker att det är pinsamt att fota på vissa ställen. men jag har nog foton från andra intressanta restauranger tänker jag och minns plötsligt att jag lovade ju i ett gammalt inlägg att skriva om fler av mina favvo raw-ställen. får nog ta tag i det.

Kommentera

 
