Gul-röd tabbouleh

Samtidigt som jag jobbar nästan dubbelt så mycket som jag brukar försöker vi lägga nytt golv i sovrummet hemma. Varken jag eller min respektive har tidigare golvläggarerfarenhet eller naturlig fallenhet för DYI, men som med många andra (inte alla kanske) mindre familjära projekt ska man inte tänka för mycket utan bara göra. Och so far so good… men hemmet är kaos och vi har bara lyckats lägga en dryg tredjedel hittills. Man får sprida ut träningsverken i inte-visst-jag-att-jag-hade-musklerna… Jag fokuserar energin på helgen som kommer, eftersom veckan därpå medför mitt verkliga jobbkaos.

Det är under sådana här omständigheter det är lätt att tycka att man inte har tid för planering och förberedande av raw food. Men det är också under sådana här omständigheter energin från raw food behövs extra mycket, så jag kör på bäst jag kan. Jag är bara några dagar sen i bloggandet av nämnda rätter, som iofs räckte till flera måltider  (rester låter sällan lockande men är perfekt när du inte riktigt hinner fantisera ihop nytt var dag. Lunchen klar på nolltid!).

Jag älskar tabbouleh, vare sig det görs på bulgur, moghrabiah, vanlig couscous eller annat. Det är också en rätt som går alldeles utmärkt att översätta till raw: bara byt ut gryn mot färsk blomkål. När den körs i matberedare släpper dessutom den lite speciella smak rå blomkål kan ha och som kan göra den svår att äta bar i stora stycken. Rätten är perfekt nu på sommaren när färsk persilja och solmogna tomater finns i massor.

Tabbouleh med gula och röda tomater

Förutom blomkål, skurna tomater och persilja i mängder tycker jag om att ha i lite färsk mynta, citronsaft, lite olja av nyttigare slag (kan uteslutas), salt, peppar och ev annan krydda som jag känner för att prova den dagen. Är det min sambo som gör tabboulehn brukar han köra i färsk koriander. Ett tips är också att toppa med t ex pumpa- eller hampafrön.

Choklad-hallon-tårtaI ett svagt ögonblick gjorde jag det också svårare för mig själv i mitt sockerrestriktionsprojekt (se förra inlägget + kommentar) genom att testlaga en av Ani Phyos läckra tårtor. Det är Raspberry Ganache Fudge Caken från Ani’s Raw Food Deserts. Hallon och choklad i kombo är så gott! Jag har dock inte övergett sockerrestriktionerna helt på något vis. Bara en paus efter första avklarade veckan.. =)

~ av eanie på 27 augusti 2009.

6 svar to “Gul-röd tabbouleh”

  1. hej.va fina bilder du eller nån annan har fotat.men om du vill får du gå in på min blogg

  2. Hej Charlize! Vad kul att du hälsat på. Det är jag själv som fotar, jättekul att du tycker om bilderna! Jag har smygtittat lite på dina fina bilder också, jättefin blogg du har. Den ska jag följa med nöje!

  3. Har inte tänkt på att fota min mat. Jag barar äter och njuter. Är rätt ny på att äte raw food, men helfrälst. Jag är inte vegetarian, jag var det i nio år men slutade för rätt länge sen. Kommer att fortsätta göra det tills vidare, men för det mesta bara till middag. Från frukost till middag blir det bara raw.

    Lycka till med golvet :-)

  4. Äta och njuta är inte så bara =) Anledningen till att jag började fota min mat var att jag älskar att kolla på andras mat-foton. Det skulle visa sig att jag tyckte det var jättekul att mat-fota själv också. Bara en liten del hamnar här på bloggen.

    Kul att höra om en till som är frälst på raw. Så länge man tycker att det är gott och kul har man fina förutsättningar för att lyckas på den nivå man vill, tror jag.

    Golvet är nu äntligen färdiglagt! Nu ska vi bara trixa dit lite lister också innan vi kan flytta in i sovrummet igen. =)

  5. Vet du var man kan få tag på en riktigt bra mixer?

  6. njae. min egen är helt ok förvisso och jag är nöjd hittills, men det är en vanlig s a s och jag tror inte att det är en sådan du är ute efter, utan snarare en med hästkrafter a la VitaMix eller BlendTec. Sådana har diskuterats på både rawfood.egetforum.se och greenroomsverige.ning.com av folk som har faktisk erfarenhet så kolla där! Annars kan jag bara gissa. Tidigare sålde rawfoodshop.se och nåt danskt företag sålde också. Kanske nya rawfood-nätbutiken i Kivik kommer att sälja? Den är inte igång ännu, men tror att den kommer att heta typ Råvarubutiken. Du kommer i kontakt med dem via deras finfina blogg kivikslillaraa.blogspot.com. Hoppas det är till nån liten hjälp.

Kommentera

 
