Sweet tooth

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag försöker hålla mig sockerfri den här veckan (en reaktion mot semesterutsvävningar). Jag preciserade inte saken närmare än så, bl a för att jag inte gjort det för mig själv i det hastiga beslut jag fattade. Någonstans har jag väl en skala i huvudet över vad som är illa och mindre illa när det gäller sötning.

Jag/min pojkvän tillreder i princip all min/vår egen mat, så den är inte så svår att hålla osötad. Faran för mig är främst sådant jag i svaga ögonblick köper på stan – ofta en uttråkad eftermiddag på jobbet. Jag tenderar att snaska av uttråkning, där uttråkning är ett hårt ord på ett jobb som jag annars trivs bra med, men efter en härlig semester känns det lite tungt att vara tillbaka igen. Det är ett vardagssyndrom. Den här tjejen har problem med vardagskänsla (om du kände mig bättre skulle du veta att jag en gång lämnat land, jobb och pojkvän för att undkomma den. Point illustrated?). S k emotional eating, men det tänkte jag inte gå djupare in på just nu.

Det finns ju då socker och socker, eller snarare socker och sötning. Ibland hör jag hävdas att bara för att något är raw skulle det automatiskt vara nyttigt. Jag köper inte detta. Mindre onyttigt, möjligtvis, eller t o m betydligt mindre onyttig – beroende på vad. Det är därför jag under min sockerfria period – hur lång den nu blir – inte heller använder vare sig honung, agave eller stevia, och dessutom försöker begränsa fruktmängden jag förtär. De har alla olika placeringar på skalan (och är inte nödvändigtvis alltigenom onda), men har trots det vissa underliggande gemensamheter – i mitt fall kan en av dem stavas beteende. En paus från både sött och potentiellt destruktivt beteende är väl inte fel.

En oplanerad utläggning. Egentligen ville jag bara få er att titta på nedanstående klipp från paret Giannis The Renegade Health Show:

~ av eanie på 22 augusti 2009.

2 svar to “Sweet tooth”

  1. Jag har haft en helt sockerfri månad i våras, strax innan jag blev råkostare. Det var intressant. Gick faktiskt bättre än man kan tro. Det är svårt att dra ner på socker för varje gång man äter något sött vill man ha mer, men äter man inget sött alls så försvinner suget efter ett tag.

    Bra länktips där med therenegatehealthshow!

  2. Inte för att jag behövde bevisa att du har rätt, men efter att första veckan passerat snurrade jag ihop en chokladkaka (en av Ani Phyos) och bjöd besökande familj och mig själv på. Sen dess har det gått betydligt sämre. Behövs en omstart uppbackad av förnyad motivation. Inte helt oväntat men ändå tyckte jag visst att jag skulle testa… Lev och lär!

Kommentera

 
