Blågrön sallad

Blågrön salladDen här helgen har vi kunnat skörda lite nyheter i trädgården. Romanasallad, isberg, och grönkål har vi plockat glatt redan innan, men inte röd grönkål som här gör tidigarenämnda sällskap. Därtill har vi fått ganska stora blad av en kål som jag är osäker på exakt vad den heter, men den är släkt med/en sorts sareptasenap, trodde kvinnan jag fick fröerna av. Jag kallar den wasabikål, för den är riktigt stark på wasabins vis (näsbränna om man inte är försiktig). Vi plockade också våra första schalottenlökar (dock ej med i salladen) och en liten purjolök. De blå blommorna är ett riktigt barndomsminne: Gurkört som mamma hade massor av i trädgårdslandet.

Idag har jag plockat fläderblommor. En del ska jag torka till te, en del har jag fryst in i iskuber att förgylla drinkar med och ytterligare en del ska bli flädersaft. Jag hittade ett recept på okokt sådan, så det ska bli mycket spännande att smaka. Jag älskar flädersaft och har varit bortskämd med en mor som gör underbar sådan, och som blir tuff att slå. Den ska stå och dra någon dag innan jag kan smaka. Återkommer med smakrapport.

~ av eanie på 28 juni 2009.

Kommentera

 
