Kroppen som expert

Har jag skrivit att jag klarade mitt nyårslöfte?! Det var säkert en månad sen. Jag har skrivit om det på annat håll, så jag blir osäker. Hur som helst fixade jag det: jag har nu inte en enda gammal bok i mina hyllor som jag inte har läst. En mycket härlig känsla! Inte mindre härligt är att kunna börja läsa nyare böcker som jag länge velat, men inte kunnat p g a avbetningen av redan införskaffade böcker. En snabb titt i min läsdagbok säger mig att jag hunnit med 11 böcker sedan jag avslutade min sista gamla hyllvärmare, varav en del redan skrivits om här på bloggen. Den 11e boken blev Feel-Good Food – A Guide to Intuitive Eating av Susie Miller och Karen Knowler.Feel-Good Food

Ni som läser min blogg har redan sett mig nämna Knowler som en av de (men inte den enda) raw:isar jag följer. Susie Miller däremot har jag nog inte tidigare nämnt. Hon startade en gång i tiden det som idag är The Fresh Network. Karen Knowler köpte det av henne 1998, startade tidskrift, webshop och portal, och lämnade sedan facklan vidare 8 år senare eller så. I Feel-Good Food har de slagit sig ihop och skriver om hur man lär sig lyssna på sin egen kropp för att bäst nära och följa den intuitivt. Boken innehåller mycket mer på ämnet raw & living: praktiska tips, hur man börjar äta och sedan ökar sin raw-andel mm, som jag förvisso redan läst om på annat håll och till viss del erfarit själv vid det här laget. Delen om intuitive eating (intuitivt ätande?) är därför den mest intressanta i boken. Trots det plockade jag upp lite nya tips som jag inte direkt funderat över tidigare: som att svartpeppar innehåller för kroppen mindre bra ämnen – en tankeställare för mig eftersom jag älskar färskmald svartpeppar. Så är det titt och tätt på råkostresan: det dyker hela tiden upp detaljer man i sitt slentrianmässiga leverne inte funderat över. Ett annat tips till folk som destillerar, filtrerar eller köper vatten på flaska var att tillsätta ett par droppar citron- eller limesaft precis innan man dricker för att återföra elektrolyter eller ‘put some life back into the water’ (s. 181).

Boken är från år 2000 och har vid det här laget alltså snart ett decennium på nacken. Efter att ett bra tag ha följt Knowlers bloggar och arbete anar jag ett skifte/utveckling sedan dess, men boken var inte desto mindre intressant i mitt tycke. Det här med att lära sig tyda och följa sin egen kropps signaler snarare än vad raw food-(eller andra-)experter förespråkar tilltalar mig. Mer textbok än recept-, även om en del sådana förekommer också.

Vad Susie Miller gör idag är för mig oklart även efter en googling. Karen Knowler å sin sida expanderar stort i sin mission att göra raw food mainstream. För den som vill öka motivation och engagemang har hon nyligen hållit 4 gratis teleclasses, som leder vidare till kurser hos henne. (Du kan hitta mer info om dem och hennes arbete i övrigt på hennes blogg. Info om kommande saker brukar ges bl a i hennes eZine).

~ av eanie på 17 juni 2009.

Kommentera

 
