Bloggfunderingar

Varför bloggar man? För vems skull skriver man? Sin egen? Bara? Varför väljer man att skriva offentligt? Istället för i en journal, dagbok eller liknande. Hoppas man på mer av en kommunikation? Men det kan vara tämligen enväga, beroende på om man får äran att få kommentarer. Vill man dela med sig, på någon fåfäng nivå kanske hjälpa?

Ovanstående ”man” kan bytas ut mot ”jag”. Jag funderar, utvärderar, reflekterar. Varför bloggar ni andra som har bloggar och råkar läsa det här? Vad får ni ut av det, vad vill ni uppnå? Hur mycket betyder eventuella kommentarer (frånsett från vad som faktiskt står i kommentaren) och annan feedback? Hur mycket återspeglar sig detta i ert eget brukande av andras bloggar?

~ av eanie på 10 juni 2009.

6 svar to “Bloggfunderingar”

  1. Jag bloggar mycket för min egen skull, för att det är roligt att skriva. Att blogga känns mer ”på riktigt” än en pappersdagbok. Men samtidigt är det ett kul sätt att hålla sig uppdaterad med vänner man inte träffar så ofta. Och roligt att ta del av andras tankar, idéer och åsikter lite i sin egen takt.

  2. Interesting question! I blog because I enjoy the process…it gives me a portal for all the thoughts I have. I find it a fun process and if it can entertain or help or inspire others at the same time then that’s even better. I read my friend’s blogs because – as the above comment says – it’s good to keep updated on what they are up to. It shows a different side of the person that you might not otherwise get access to. I have noticed that people get to see a new side of me that they may not have seen before…they get to see inside my head :)

  3. Syster Eanie!

    Din blogg är en av de jag läser oftast. Uppskattar den väldigt. Keep on.

    Själv bloggar jag mest för att det är kul, och försöker balansera integritet och den exibitionism som ligger på lur när man bloggar i offentligheten. Allt kan och ska inte sägas på en blogg.

    Försöker också begränsa mitt ämnesval. Annars skulle nog min blogg bli en rätt politisk och andlig en; civilisationskritiskt grönanarkistisk med en mix av old och new age, religionskritik och mystik. Och då skulle rawfoodandet försvinna ner i virrvarret av annat.

    Blir lite som en dagbok också där man kan följa sin egen utveckling, inveckling och avveckling.

    Kram,

    Pierre

  4. Tack för att ni delar med er!

    Jag känner igen mig i aspekter ni tar upp alla tre.
    Jag började själv skriva enbart för min egen skull, en privat blogg för att utmana raw-motivationen med kontinuerligt nytt lärande. Med tanken att andra kunde ha hjälp av mina erfarenheter (så som jag har hjälp, motivation och inspiration av andras bloggar: samtliga era inräknade) gjorde jag efter ett tag min blogg offentlig, och slutade i den stunden skriva enbart för mig själv. Jag förstår det av hur mycket jag uppskattar när folk kommenterar, mailar mm (eller ja, jag kanske ska begränsa det påståendet till positiv feedback. negativ~ blir man kanske mindre exalterad för, beroende på vad o hur).

    Även jag begränsar mig i vad jag skriver ibland. Dels för att försöka hålla en röd tråd, dels för att det är lite läskigt att dela hur mycket som helst när man inte känner sina läsare. Endast en handfull av mina vänner känner till att jag har en blogg ö h t. Tre av dem vet jag följer den, eftersom de är gulliga och kommenterar då och då. I övrigt kan jag se i statistiken att folk besöker, men inte vem, såvida de inte lämnar avtryck. Jag är nyfiken på mina läsare =)

    Mycket inspirerande att höra från er, tackar för det! Eanie-bloggen överlever ett tag till. =)

  5. Det här är en fråga jag just lurat lite på, eftersom jag tappat lite av inspirationen att blogga under en period. Har tänkt på att skriva men inte gjort det. (Slöseri med tid!) Det som fick fart på mig igen var en kommentar som frågade var vi var och sa att hon saknade oss. Oj, vad glad jag blev! I den stunden insåg jag att även om mitt bloggande startade för att hålla min egen motivation uppe, så har det nu blivit något helt annat. Det är även mitt sätt att bidra i en värld där jag vill höra fler röster. Det är när folk kommenterar och man får en interaktivitet som jag tycker att bloggen blir riktigt intressant. Jag har själv tidigare varit en tyst bloggläsare som sällan kommenterat vad som skrivits. Nu vill jag använda bloggar som dialogverktyg istället. Jag skriver inte bara för att ”skriva av mig” och hålla mig motiverad, utan för att jag letar efter svar och inspiration. Förhoppningsvis bidrar jag även med detsamma. Det jag mest av allt vill ha ut av mitt bloggande idag är kontakt med och tips och idéer från likasinnade.

    Tack Eanie för en jättebra blogg! Jag läser med spänning dina inlägg, och gillar din helhetssyn på att leva naturligt och snällt mot jorden. Det inspirerar mig, och jag kommer framöver att bredda mitt skrivande mer mot detta också.

  6. Tack Jessica för dina fina ord! De värmer. Du sätter fingret på vad jag känt om kommentarer och interaktivitet, vad de ger. Ibland känns det som att man skriver ut i tomma intet, till ingen, till ingen nytta/intresse. Men jag vet ju samtidigt själv hur mycket jag uppskattar andras bloggar och den insyn i de tankar och liv de ger. De skribenterna skulle jag aldrig tycka slösade med sin tid, eftersom jag uppskattar vad ni gör och vad jag lär mig.
    Bloggformatet har helt andra möjligheter (och personligt djup) än t ex en artiklar o insändare. Ännu mer interaktivitet ger väl isf forum, men de saknar åandrasidan andra fördelar bloggar har. På bloggen kan man skapa sin egen lilla värld (och så hoppas man att den intresserar andra oxå…).

    Rawfoodresan tycker jag är ett perfekt namn på en blogg, för raw är verkligen en resa och jag tycker att ni tecknar det väldigt väl på bloggen. Och förutom att ni ger två nya inspirerande historier och personligheter att följa och lära av gillar jag skarpt den nya aspekt ni tillför med videor. Men det ska jag ta och skriva på er blogg istället =)

Kommentera

 
