Den hemlige kocken

9789170373152

Läsvärd

Som siste person i riket, kändes det som, läste jag för någon månad sedan Mats-Eric Nilssons bok Den hemlige kocken – det okända fusket med maten på din tallrik. Ifall det ÄR någon mer än jag som är sen på att läsa den här skulle jag rekommendera er att göra det, för den är verkligen intressant; viktig rent av.

Jag har hört folk som blev arga av att läsa boken, men det tycker jag inte alls att jag blev, och jag håller inte heller riktigt med Erica Palmcrantz som jag hörde säga på Vegomässan att hon inte tyckte sig behöva läsa ut den för att hon inte äter sådan mat. Det är sant att den är mest relevant för folk som äter processad mat (och den har tyvärr inte mycket till vegetariskt eller veganskt perspektiv), men jag tycker att det fanns mycket läsvärt i den även för raw foodare.

Om inte annat lär du bli ytterligare övertygad om att du är på rätt väg. Det är verkligen ett otroligt lurendrejeri som pågår! Du får också tänka över vad som egentligen är dyrt respektive billigt vad gäller mat, och vad vår önskan om att hela tiden få allt så billigt som möjligt medför. Boken innehåller också en produktguide som lär dig hur du hittar bra produkter – även när det gäller grönsaker och frukter: när vad är i säsong och hur du väljer ut bästa möjliga exemplar istället för att bara hugga en i högen. Säsongsguiden som finns med är nog densamma som den jag själv brukar konsultera på Äkta varas hemsida, men med det tillägget att här har de markerat med asterisk vad som skördas i Sverige (och vad som alltså kommer från övriga Europa. Viss skillnad transportmässigt, men allt går ju faktiskt inte att odla här).

Allt som står i boken är kanske inte aha-upplevelser. Du får å andra sidan en hel del historik till hur det har kunnat bli så här, och varför en produkt kan stoltsera med ‘äkta vanilj’ när den bara innehåller någon promille sådan. Och så ser du helheten och omfattningen: Det är många som får sig en släng med sleven. Det här är matbranschens No Logo! (läsvärd även den, för övrigt.)

Vad jag funderade över ett tag var varför – när herr Nilsson nu är så mån om att vi ska kunna välja bra grejer utan en massa skumma och säkerligen farliga tillsatser – han inte ägnade något utrymme alls (vad jag minns) åt ekologisk mat. Sådan innehåller ju trots allt väsentligt mycket färre gifter och tillsatser, och är även betydligt vänligare mot jord och de arbetare som tar fram varan. Men så slog det mig att det inte faller inom ramen för reportaget. ”Den hemlige kocken” står ju inte för Mats-Eric Nilsson själv, utan är alla de där tillsatserna som smugglas i en produkt för att få den ätlig och hållbar trots att den knappt innehåller någon äkta vara alls och har en hållbarhet på ett år typ. Men som sagt, det står också en del om frukt och grönt, och där kunde man gott petat in lite om fördelarna med ekologiskt. I tillsats- och giftfrihetens namn. Men det kanske det å andra sidan står om i uppföljaren Äkta vara? Ja, jag får väl ta och läsa den med, helt enkelt.

~ av eanie på 31 maj 2009.

2 svar to “Den hemlige kocken”

  1. Jag tyckte att Den hemlige kocken var oerhört intressant. Den förändrade mina inköp en hel del – och då räknade jag mig som en medveten konsument redan innan, vegetarian som jag är. Äkta vara är också bra, men innehåller en hel del upprepningar från Den hemlige kocken, så låna den på biblioteket eller vänta på pocketutgåvan så du inte blir besviken. Jag gillar dina ambitiösa, långa blogginlägg, btw!

  2. Tack, det är snarare så att jag har svårt att begränsa ordflödet ibland. =) Jag har trott det var ett mellanbarnssyndrom, men vet ej, kanske bara en ursäkt.

    Ja, jag hade väl för mig att du gillade den hemlige kocken också. http://tinyurl.com/nbbycz. Gillade framför alt perspektivet på vad som är skäligt pris på bra mat – och vad man får när man snålar.

Kommentera

 
