Pukka!

Vi kör lite skåprensning under maj. Vi går från en kallare till en varmare säsong, och det märks inte bara i klädval, utan även i mat- och dryckesval. Tydligast märker jag det i mitt tedrickande. Jag älskar te och dricker många olika varianter under vintern, men inte mycket alls under sommaren. Blir det något då så blir det iste, som också är gott.

Te är för mig en mysig och värmande stund av harmoni – gärna med en bra bok – oavsett vilket gradtal du väljer att ha på din dryck. Även om det nog inte är majoriteten av raw foodare, vet jag att en del (t ex folket vid Hippocrates Institute) håller gradtalet även här, medan en stor grupp teälskare ser nytta också med en värmare kopp ekologiskt örtte. Det är upp till var och en så klart. Mycket gammal läkekonst i örter.Pukka

Jag varierar mellan växter jag plockar själv och brygger på och köpta tesorter. Ett av mina favoritmärken är Pukka, som är eko, fair trade och ayurvediskt. Gott och utan konstigheter tillsatta, och ett perfekt namn (ni känner säkert igen det som ett av Jamie Olivers favvouttryck). Tesorten är lite nostalgi för mig personligen, men att jag väljer den här sorten hänger annars mycket ihop med att den säljs på OM-Tanke Lunds enda ekofik & -butik, som jag gärna stöttar (ligger nu på Stora Södergatan 12, en bit ner mot Stadsparken, men jag tror att de ev ska byta läge snart (?)). Så, nu fick jag gjort lite reklam för det fiket också… så gärna.

Men som sagt, det finns så många olika teer. Detta är vad jag själv håller på att dricka upp just nu, men annars gillar jag bland märken även t ex Mighty Leaf och Clipper m fl m fl. Emellanåt blir det också lite grönt (innehåller dock koffein) och märkesfria örter. Dricker du te och har du nån favorit?

~ av eanie på 21 maj 2009.

Kommentera

 
