Grön guidning

Jag vet att jag knappast är ensam om att bli förvirrad över vad som egentligen är det bästa valet i olika konsumtionssituationer – för miljön, för mänskligheten – det är allt annat än svart-vitt. Det finns så många aspekter och buden ändras ständigt. Jag har väl mer eller mindre accepterat att det inte riktigt går att vara säker på att träffa rätt jämt. Istället gör jag vad jag tror är bäst. Och tar hjälp av experter när jag kan. Varför inte göra det lite enklare för sig själv?

En av dem jag använder mig av är engelskan Julia Hailes. Hon har en hemsida, men jag använder mig främst av hennes bok The New Green Consumer Guide, som jag köpte i England när den kom ut 2007. Det är en uppdatering av The Green Consumer Guide som kom 1988 och sålde i över 1 miljon (!) exemplar.

Det här är en både intressant och användbar bok, fullspäckad med information och miljökonsekvenser för allt från plastpåsar, väggfärg och solkräm till begravningar (kremeringar är tydligen riktigt illa för miljön). Den beskriver varför vi ska undvika torv och järnvägsslipers i våra trädgårdar, ger råd vid köp av bil, husrenovering och The New Green Consumer Guidebygge, och mycket mycket annat: Massor av saker och situationer där du inte ens hade en tanke på att du kan göra ett grönare val. I boken går hon igenom dem en efter en, väger olika aspekter mot varandra och ger sin syn på det hela. Hon ger också mängder av länkar och kontaktinformation för den som vill kolla vidare och skapa sig en egen uppfattning. Den funkar bra som referens när du ska ta dig an ett projekt och måste inte tvunget läsas från pärm till pärm även om det är vad jag gjorde.

En sådan här grön guide borde alla som intresserar sig för den här sortens frågor ta till sin hjälp. Jag vågar inte påstå att det här är den bästa som finns där ute. Det råkar bara vara den jag valde. Det finns massor av liknande säkert. Hailes använder sig av engelsk terminologi och de flesta källorna är brittiska, så det må vara en nackdel med just den här, men det är samtidigt inget jag direkt stört mig på, eftersom de flesta engelska vanor, varor och attityder har svenska motsvarigheter som lätt går att identifiera. Om boken känns mindre relevant för att den är engelsk kan du säkert hitta en svensk motsvarighet. Men välj en som är ett hjälpmedel; som ser möjligheter och lösningar istället för att bara påtala alla problem.

~ av eanie på 13 maj 2009.

Kommentera

 
