Nässelfeber

Nässlor

Nej, inte sjukdomen, jag lånar ordet till en positiv upplevelse. Brännässlor! Inte låter det välkomnande och lite sting kan man visst få sig, men det är de värda dessa superanvändbara små ogräs. De används som växtfärgning, till att göra garn och väva, som pappersmassa och dekoration bl a. Och så till mat och dryck förstås: te, som örtsalt / nässelsalt, i soppa, pesto, paj, bröd, piroger mm mm.

Nässlan är en näringsrik läkeväxt, och gissningsvis får du som vanligt allra mest ut av den rå. Men den bränns! Hav förtröstan. Det går att komma runt. Tydligen neutraliseras giftet av saliv, och slutar också brännas när den mixas. Jag är på g att göra en rå nässelpesto och äta i helgen (eek!), så tills vidare hänvisar jag till Nässelmagikerna Pierre & Maria. Pierre har också lagt upp recept på svenska forumet (läs hela tråden), såg jag igår när jag var inne för första gången sedan påsk (självpåtagen exil).

På bloggen Wild Edibles kan du också se en kort och glad plockvideo. Lite mer om nässlor i hennes nästa inlägg för övrigt. Själv använder jag trädgårdshandskar när jag plockar och rensar, och undviker att plocka för nära större väg eller ställen där jag tror de kan vara besprutade.

Jag har hunnit göra en hel del soppa redan den här våren. Ljuvligt gott! Det tar lite tid att gå ut och plocka, hitta fina små växter (eller nöj dig med topparna på de större), rensa och förbereda, men efter några gånger lärde jag mig att plocka så att jag knappt behöver rensa, bara skölja, när jag kommer hem. Det ger lite extra spänst i stegen på morgonpromenaden när man får näringsrik och lovligt plundrad loot med sig hem. Skattjakt, nästan. Färskplockade nässlor doftar dessutom härligt. Nässelte

Häromdagen gjorde jag för första gången te på färska nässlor. Vackert och gott! Det sätt jag gjorde på var helt enkelt att koka upp vatten som jag lät svalna en aning. Jag slog det sedan i en kanna som innehöll en handfull sköljda nyplockade nässlor. Det fick dra 7-10 minuter (låt stå längre om du vill ha en mer intensiv smak, alt ta mer nässlor. Gulare färg på drycken vittnar om intensivare smak). Smakar lite annorlunda än (köpt) te jag bryggt på torkad brännässla, men känns igen. Tänkte plocka och torka inför vintern.

Det finns så mycket säsongsanpassat gott, lokalproducerat/växt, näringsrikt och alldeles gratis ute i naturen just nu. Missa det inte! Enkelt, och det tar inte längre tid att gå ut och jaga växter än att åka till affären och handla en dyr påse gasad sallad. Och så får du dig en härlig naturupplevelse på köpet. Och då menar jag inte bara promenaden.

~ av eanie på 08 maj 2009.

2 svar to “Nässelfeber”

  1. Min kära gamla häst och hennes två kompisar gillar också nässlor. De nyper av toppskotten och ratar resten.

  2. Smarta hästar =) Vi människor borde också grönbeta lite mer.

Kommentera

 
