Det våras för ekokläderna

Häromdagen var jag under min lunchrast inne en sväng på Vero Moda och sprang helt oförberett på kläder av eko-bomull. Ett sådant härligt eko-vårtecken! Tidigare har vi hört mycket – lite för mycket säger skeptikern och anar ett marknadsföringstrick – om H&Ms eko-satsning, men jag själv har sen inte sett mer än en ynka liten ekomössa i verkligheten. Trots flera försök och mer än en säsong. Till slut hittade jag tre varor i deras webbshop, men tyckte nog att det var väl mycket ståhej för så lite.

Sen kom Lindex nyligen med en eko-kollektion och jag tvingade mig in där en tidigare lunchrast och letade. Jag hittade även där tre olika plagg, om än inte riktigt något i min egen stil tyvärr. Men ändå.

Jag ska villigt erkänna att jag inte ansträngt mig nog. Jag trodde att det kunde vara så enkelt som att H&M ordnat en speciell hylla med sina eko-kläder så att jag lätt skulle kunna hitta dem utan att behöva plöja igenom hela deras sortiment. Jag är en rätt dålig shoppare, strosar sällan runt i butiker nuförtiden, men behöver emellanåt handla och vill då gärna ha eko (eller andra miljöanpassade initiativ). Men vi vet ju alla att vi inte är där än, där vi kan gå in i valfri butik och välja och vraka bland den sortens kläder. Därför var tshirt_greengraydet kul att springa på Vero Modas eko-plagg helt oplanerat, utan att jag ens hört att de skulle finnas. En av dem var dessutom fullt prov-värdig, om den nu inte bara funnits i XL. Jag gläder mig åt att de varit så pass populära att de andra storlekarna sålt slut.

Så det kommer mer och mer till butik. Tills dess får vi leta aktivt, oftast på nätet. Det finns nu ganska många webbutiker som satsar helt på eko, och även de som jobbar på att öka andelen miljöanpassningen i sitt sortiment.

Vill du passa på att slå två flugor i en smäll och samtidigt stötta en god sak har bl a Amnestybutiken.se produkter av både återanvänt, lokalproducerat och eko/miljövänligt material i sitt sortiment (det är jag på bilden ovan till vänster, så vet ni bakgrunden till detEren Keskin här inlägget. Foto: Britta Fremling). Väljer du att handla går vartenda öre av vinsten till kampen för mänskliga rättigheter. Ni vet, befria Dawit Isaak, Aung San Suu Kyi, Eren Keskin, Guantanamofolk m fl av världens alla samvetsfångar, kämpa för kvinnorsrättigheter m m. Du hittar produkter från Globe Hope, Nudie Jeans Co m fl (Nudies Human Rights Collection i sin helhet hittar du här).

Titta in på Amnestybutiken.se eller Amnesty.se om du vill hjälpa till pengavägen eller genom att bli aktiv medlem. Vill du hjälpa till i just Amnestybutiken och bor i Lund/Malmö-regionen behöver de frivilliga som driver verksamheten där all hjälp de kan få (oavlönat om vi pratar reda pengar, desto rikare blir du i termer av god nattsömn, trevliga kollegor och karmaglans). Kontakt via hemsidan (eller via mig på eaniegreenie@gmail.com).

~ av eanie på 04 maj 2009.

Kommentera

 
