Nu blir det andra bollar

Praliner

Lagom till Siste april-firandet trillade det in ett nyhetsbrev från rawfood.se (aka Raw Intelligence) i min inbox. Månadens utvalda recept var chokladpraliner, så man kände sig ju tvingad att testlaga.. (jag hoppas att det är ok att jag sprider receptet!)

Raw choklad-maca-praliner, ca 20 st:

  • 1 dl kokosnötolja (eller kokosnötsmör)
  • 3/4 dl agave (mörk om du vill ha mer intensiv smak)
  • 1-1,5 dl kakao

ev smaksättare: cacaonibs (1-2 msk), chili och/eller macapulver att rulla i.

Ställ kokosnötoljan i solen ett tag eller värm upp en kort stund på spisen tills den smälts (brukar vara flytande av sig själv sommartid). Blanda med övriga ingredienser. Rulla till bollar och avnjut. Är smeten för lös för att rulla kan du sätta in den 10 minuter i frysen så stelnar den till. Förvaras i kyl.

Jag tog i överkant på kakaon och under- på agaven och fick en chokladmättad smakbomb som inte behövde varken nibs eller maca efter min smak (chili fick jag inte utrymme att prova eftersom jag körde halv sats, men det hade säkert varit gott) – jag är en plain chocolate lass! Plain på toppen av bilden, maca till vänster och nibs i den till höger. Helt klart godkända!

ps. desto mer raw dina ingredienser är desto nyttigare/mindre onyttiga blir pralinerna, men du kan så klart laga på ‘vanliga’ ingredienser också.

Titta in hos Kristina och Raw Intelligence om du är nyfiken på dem och vad de har att erbjuda. Där finns även en webshop med allt möjligt rått & gott, som jag dock inte själv hunnit prova att beställa från ännu.

Jag brukar annars också göra egen rå-choklad. Det finns massor av olika recept att prova, men här är ett relativt enkelt:Choklad

  • 1 dl kokosnötolja
  • ½ dl kakao (lite drygt)
  • 1/4 dl agave
  • lite vanlij

Smält oljan om så behövs och blanda sen med övriga ingredienser. Häll i chokladformar eller i en form för isbitar. Goda som de är eller med ett par mullbär, gojibär, kokos, cacaonibs, lavendel, nötter eller vad du känner för. Låt stelna och förvara i kyl eller frys. Mums!

Du kan också söta med t ex honung. Den har dock en tendens att hamna på botten av formen, vilket för övrigt även agaven kan göra. Ett tredje alternativ är lönnsirap, som upphettas men som trots det används en del i raw-sammanhang.

Har du svårt att hitta ingredienser till din raw-choklad skulle jag tipsa dig att söka vidare där du är nu: på internet. En hel del finns numera säkert att få tag på i de svenska webbutikerna, och annars kan jag rekommendera t ex Funky Raw i England. Det är snabba och smidiga och har mycket utöver chokladingredienser att erbjuda. Titta även runt på resten av deras sidor. Bl a ger de ut The Funky Raw Magazine som kommer ut 4 ggr/år. Just nu kan du ladda ner ett gratisex av Issue 10 här. Skynda!

~ av eanie på 02 maj 2009.

Kommentera

 
