Vadå vegan

Vada vegan

För ett tag sedan moochade jag Lisa Gålmarks bok Vadå vegan – handbok för veganer, vegetarianer och andra nyfikna för ett av mina insamlade poäng på BookMooch. Jag jobbar ju egentligen på att beta av böcker jag redan äger, men eftersom jag snart är nere på noll där (snart..) beställde jag i ett svagt ögonblick denna lilla tunnis. Jag har spanat på den tidigare i bokhandeln och när jag såg att den fanns tillgänglig inom landet kunde jag inte motstå. Den anlände någon dag senare, härligt tilltufsad i hörnorna.

Trots att texten är på knappa 120 sidor gick det inte riktigt så snabbt att läsa boken som jag hade trott. Jag fick läsa den i omgångar för var gång jag tog tag i den gick något slags inre samtal igång och ledde mina tankar bort från texten. Lite jobbigt faktiskt, för vad det innebar var återbesök i ett par konversationer om veganism som jag haft sedan min övergång när den begav sig. Eller ‘konversationer’ är ett för snällt uttryck: alla påhopp där jag försökt försvara och förklara. Här hade jag alla argumenten och en massa fakta, som jag famlade efter då. Men det hjälper ju inte att älta gammalt. De som inte vill förstå går inte heller att övertyga, har jag lärt mig, så jag har slutat försöka.

Men det är en jättebra bok det här, framför allt för nybörjare och nyfikna, men inte enbart. Den vänder sig kanske lite till yngre, och till oroliga föräldrar, men precis som undertiteln lovar funkar den som handbok med gott om fakta, förklaringar, tips, argument, recept, källor och läs mer-hänvisningar.

Eventuellt går boken upp på BookMooch igen så småningom, så att fler kan få ta del av den, men jag är inte riktigt färdig med tips och hänvisningar som jag vill gå vidare med, så för stunden bor den kvar hos mig. Lisa Gålmark har för övrigt skrivit ytterligare ett antal läsvärda böcker (se hemsidan) och myntat det alldeles utmärkta och hittills inte nog använda uttrycket köttnormativitet.

~ av eanie på 27 april 2009.

Kommentera

 
