Weleda x3

För den som fått upp ögonen för vad ‘vanliga’ schampo, balsam, tvålar och andra skönhetsmedel kan innehålla, finns det gott om bättre alternativ att välja mellan. De säljs kanske inte på ICA/Hemköp/COOP, men de kommer mer och mer, närmare och närmare. Stötta gärna din lokala hälsobutik (de är inte dyrare för att de är giriga), och om inte annat brukar det mesta kunna beställas via internet.

Jag har tidigare skrivit om Raw Gaia, och har den senaste tiden också provat ett par av Weledas produkter. Dags för lite gratisreklam igen med andra ord. För jag måste säga att jag är nöjd med resultaten. Jag har provat deras Almond Cleansing Lotion, Almond Moisture Cream och Birch Body Scrub/Dusch Peeling (som tydligen blivit nominerad till Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2009).Weleda

Weledas produkter är biologiskt nedbrytbara, ekologiska och biodynamiska. Hemsidan nämner fair trade och förpackningarna är återvinningsbara. Låter lovande, även om ingredienslistorna fortfarande är ganska långa. De låter åtminstone bättre än många andra ingredienslistor du hittar. Weleda har också en Baby-serie som är framtagen i samverkan med barnmorskor, läkare och farmaceuter. Läs mer här.

En av de saker jag har gillat bäst är helt enkelt att jag med Weledas mandel-produkter helt kommit ifrån att använda sminkborttagningsmedel (och slipper därmed även bomullsrondeller, ekologiska eller ej. Bästa namnet, ‘bomullsrondeller’). Jag använder förvisso inte så mycket smink, utan främst kanske mascara (just nu en av Dr Hauschkas). Jag klarar mig nu på ovan fotade Cleansing Lotion och vatten. Moisture Creamen har jag använt sedan det blev lite varmare ute, så om den klarar torr hud i kallare klimat får vinter 2010 utvisa, om jag inte gått vidare till andra spännande produkter då. Båda dessa produkter är milda i doften. Lätta, nästan rinniga, att få ur förpackning och applicera.

Björkscrubben har en betydligt starkare doft. Använder du lagom mängd får du en fräsch och uppiggande eterisk doftdusch. Jag föredrar egentligen torrborstning, men sådan kan få min hud att klia vintertid, och då har den här kroppspeelingen varit ett bra alternativ.

~ av eanie på 23 april 2009.

5 svar to “Weleda x3”

  1. Jag älskar Weledas. Tvättar håret med deras babyshampo (!) och det funkar jättebra. Till en början blir håret lite fett innan hårbotten ställer om sig.
    Hur färgade Renées pumpapåse av sig? :)
    PS Har lagt din blogg in min lista!

  2. Apropå Renée Voltaire så köpte jag hennes chilirostade jordnötter. Men de var inte för mig, alldeles för starka. Dessutom var det dålig smak, hon borde haft kanske lite mer sötman på dem.

  3. Dem har jag däremot inte prövat. Nästa nyprov blir nog hennes raw cacao nibs. Men jag har inte slut än, så det får vänta ett tag. =)

  4. Några bra hud- och hårvårdsprodukter som jag gillar är Rapsodine. Tillverkade av rapsolja och inte djurtestade! Hyfsade i pris också, vilket är ganska ovanligt för djurvänlig hudvård. De finns i Life-butiken i Trelleborg, och Jarls hälsokost i Malmö (och säkert på fler ställen).

  5. Tack för tipset! Jag är så småningom på jakt efter att testa nytt schampo/balsam så jag kanske skulle ta och testa dessa.

Kommentera

 
