Bisak

Lite som vägledning till nya raw-intresserade har jag i recepten här på bloggen försökt visa på vad som är raw och vad som kan vara svårt att få tag på raw, men det slog mig att jag inte gjort motsvarande för ett par produkter som balanserar mellan veganska och icke-veganska; nämligen honung och bipollen.

Dessa bisaker passerar inte nödvändigtvis hos veganer. En vegans liv är tyvärr föga svartvitt. Det kanske kan verka så för en utomstående – ‘inga djurprodukter’ – men gråzonen är milsvid. Djur – om än i pyttesmå delar/mängder – är inblandade i framställningen av överraskande saker som film (kamera och bio), diverse färgämnen, vin, vatten, lim till bokbindning mm mm. Ska man som vegan undvika saker som dessa? Går det ens? Det är svårt att dra den där ‘inga djurprodukter’-gränsen konsekvent. Hur vet jag som bokälskare vilka böcker jag kan läsa som inte har ‘fel’ lim? Ska filmälskare sluta gå på bio? Det får helt enkelt vara upp till var och en. Pollen

Bipollen samlas in med hjälp av bin, men är annars ingen egentlig produkt av djuret. En liten mängd av denna stjäls så att bina inte ska märka av att något försvinner, och en del odlare menar att djuren inte alls störs. Honung är kanske mer av en djurprodukt så sett, men ska du undvika sådan är det inte bara den du köper själv i burk som du ska undvika, utan det är även alla bakverk och dylikt som sötats med honung; halstabletter, te mm. Säkert inte omöjligt, men inte heller lätt.

Jag undvek honung när jag först blev vegan, men köpte sedermera en burk lokalodlad ekohonung producerad av en hobbyodlare. Jag saknade en produkt som likt honung har antiinflammatoriska egenskaper och som kan hjälpa till att motverka förkylningar. Jag vet inte hur jag avser göra i framtiden, men den burken jag nu har använder jag lite av när jag tror en förkylning hotar, och det har funkat superbt hittills.

Bipollen köpte jag en burk av när jag sprang på sådan utomlands för något år sedan. Det var av ren nyfikenhet efter att ha hört så mycket om dess supernyttigheter. Burken är nu i princip slut och medan jag är tacksam för allt nyttigt jag fått i mig tack vare den, tänkte jag inte köpa mer i framtiden. Jag anser att det finns gott om andra produkter, superfoods inte minst, som på liknande sätt är mäkta näringspackade. Så får bina ha sitt pollen i fred från den här veganen.

~ av eanie på 17 april 2009.

Kommentera

 
