April april!

Dagg

Då går vi in i årets andra kvartal. Det känns äntligen vårigt, om än instabilt under årets vädermässigt lynnigaste månad. Sol eller snö, det är en överraskning som väntar var morgon. Så vi ligger ännu inte riktigt i startgroparna, utan mest i förberedelsestadiet: den skandinaviska jorden bär ännu inte mycket frukt. Det är en av de sista månaderna vi lever på sparade reserver, samtidigt som vi ivrigt väntar på att få komma igång med att så (eller på att andra ska kunna göra det).

Så grönsakslistan över lokalodlat för april, och delvis även maj, är mager. Aktavara.org är vid det här laget nere på välbekanta kålrot, gul och röd lök, morötter, palsternacka och rödbeta. Citybondens handbok säger jordärtskocka, rotselleri och vitkål. Det nya vi har att slänga in i mixen (men ärligt talat inte nytt det heller, jag har levt på frysta varianter av dessa hela vintern) är dill och persilja.

I Äkta varas lista skymtar också paprika, och för maj månad har de lagt till tomat, men för deras lista noteras att ”utgångspunkten för säsongsguiden är när produkterna kan odlas i Sverige. I de fall det inte går, eller då den svenska produktionen är mycket liten, anger vi medelhavssäsongen.” Jag har funderat en del över detta, hade önskat mig en hel-svensk lista eller åtminstone att de markerade vilket som odlas var, men man får försöka gissa när det inte är uppenbart.

Inte mycket nytt alltså, ännu. Listan för juni, kan jag säga, ser emellertid betydligt mer lockande ut! Den som väntar på något gott…

Viol

Men så illa är det nog inte ändå, tror jag. Förra veckans lokaleko-låda innehöll grönkål, ramslök och portlak bl a. Och i maj tror jag även att vi kan vänta oss lite primörer, nässlor och annat vilt (violen ovan t ex är ätbar). På min egen, förhoppningsvis snart mindre vilda, odlingslott hoppas jag kunna få upp bl a rädisor och om inte annat lite kryddor som vi odlar från kruka (eftersom 160m² obrukad mark är ett jätteprojekt för oss totala nybörjare odlar vi i år inte allt från frö).

Jag hoppas på mer, men det visar sig när saker börjar bli redo. Vi ska i påskhelgen i alla fall ge oss ut och plantera en del, både i mark och pallkrage. Vi har arbetat hårt i veckor på att gräva bäddar och försöka förbereda jorden, och mycket återstår av det arbetet, men lite som bedöms som mindre osäkert så här tidigt, börjar vi smygodla där lämpligt är.

Gras

En annan har ju för övrigt också fuskat och lokalshoppat i Istanbul. Färska mandlar, kryddor, lika-goda-som-Medjool-dadlar, russin och godaste sötaste aprikoserna (inte fuskorangea utan naturligt bruna). Sååå gott! + Salvia-, hibiskus- och ros-te, samt en massa andra turkiska läckerheter. Yummy!

Inte alls miljövänligt och inte nödvändigt, men jag har åtminstone köpt mig ett avlatsbrev, för att motverka lite. Om utsläppsrätter kan du läsa på t ex Naturskyddsföreningen eller på Utsläppsrätt.se. Din flygresa kan på så vis bli klimatneutral, men det är ju fortfarande bättre att inte göra resan via flyg från början. Jag älskar att resa, och har inte kommit så långt att jag kan ge upp det helt, men jag har satt vissa begränsningar för mig själv, gett mig en viss ”pott” som gäller för mer än just flygningar. Mer om detta en annan gång säkert. Nästa resa går med tåg, då avståndet är rimligare.

~ av eanie på 09 april 2009.

2 svar to “April april!”

  1. Glöm inte att grodda hela vintern – färskt, billigt och närodlat :)

  2. Absolut, groddar är smaskiga! En klar favvis.
    Det finns mer man kan hitta färskt, närodlat och t o m gratis nu. Jag plockade t ex nässlor igår, och även maskrosorna börjar visa sig. Nässlorna åt jag dock inte raw. Kanske går det men jag gav mig inte på att prova det den här gången. Bränns de när man plockar dem färska lär de väl göra det om man sväljer dem färska också… Eller? Modigt av den som provade sig fram till nässelsoppa!

Kommentera

 
