Munläder

Recept på raw läder/remmar av frukt och bär hittar du lite varstans, med varierande ingredienser. De är superenkla att slänga ihop, även om de kräver ett par timmar i ugn/dehydrator. Ett nötfritt och relativt nyttigt godisalternativ.

Lader

Till 150g bär (jag gjorde en sats med blåbär och en hallon), frysta eller färska, använde jag ½ banan och ½ dadel: Medjool i mitt fall, så har du andra kanske du vill ha mer, alternativt kan du prova t ex agave. Bananen i sig sötar också en del, så smaka av.

Mixa och kladda ut på bakplåtspapper. Har du svårt att få ett jämt lager är det ganska effektivt att skaka plåten snabbt i sidled så plattar smeten ut sig. Ca 45 grader/så lågt ugnen går, om du inte råkar ha en dehydrator. Ställ ugnsluckan på glänt och kolla efter någon timmar. Kan ta upp till ett dygn beroende på hur tjockt du gjort ditt lager smet. Mina skinnies var färdiga redan på kvällen efter att jag svängt ihop dem på förmiddagen och då hade jag ändå haft ugnen avstängd ett par timmar när jag var ute. Klipp till remmar eller munsbitar som på bilden. Väldigt geschwinnt, och framför allt gott!

~ av eanie på 29 mars 2009.

Ett svar to “Munläder”

  1. […] raw food-remmar, eller läder, har jag bakat tidigare med lite olika smaker (och har då använt det här receptet). Resultatet då var lite sötare än Renées som sötas med aprikos och banan (beror […]

Kommentera

 
