Vecka 3 – snart uppvärmd!

Gron

Det har gått smidigt och varit väldigt gott att äta enligt den veckomeny jag gjorde till mig själv som raw-uppvärmningens andra veckouppgift (se etikett ‘utmaning’). Inga direkta problem har uppstått som jag inte kunnat lösa genom att svänga runt på de olika måltiderna och dagarna. Som jag skrev tidigare i veckan fick jag lägga till något extra mellanmål och jag har även fått ett par rätter över, som jag kommer att spara till en ny veckomeny för senare bruk. Detta kommer sig av att jag planerat in en ny rätt för var måltid, medan jag vid efterlevandet av menyn fått en del mat över, som jag valt att äta vid ett senare tillfälle istället för att laga vad som stod på schemat då.

Gul

I själva verket har det inte varit en jättesvår uppgift. Jag äter mycket raw annars också och jag hade som mål att följa menyn som jag gjort, snarare än att ha en vecka där jag åt 100% raw. Även om menyn var raw med 3 rätter, mellanmål och dryck var dag, innebär det alltså att jag intagit ytterligare ät-/drickbart därtill (hur mycket äter människan?!). ProViva och te t ex, och i lördags åt jag till den raw-rätt jag hade planerat lättstekt färsk ostronskivling, eftersom vi fått sådan dagen innan. (Jag vet inte vad det innebär i procent, på tallriken upptog svampen mindre än 1/12s tårtbit). Jag hade också för ett tillfälle planerat en raw-rätt OCH ett lagat alternativ: potatismos. Jag skrev om detta redan innan jag började min vecka och anledningen till att jag valde att äta detta var att vi hade två stora påsar potatis och det vid det här laget var uppenbart att min sambo (som bara delvis deltar i mina projekt) inte skulle kunna äta dem själv innan nästa veckas grönsaksleverans skulle komma (potatis är inte att rekommendera raw). Om detta låter som en ursäkt eller inte är irrelevant för mig, eftersom målet som sagt inte var 100% raw utan äta efter den veckomeny jag planerat. Det beror ju helt på var man lagt ribban.

Orange

Nyttan jag har haft av att planera och följa en nästan-raw veckomeny är flerfaldig. Dels har jag övat mig i något som man har stor nytta av inom raw: planering. Att planera och förbereda är en större del än själva ihop-svängandet för många raw-rätter. Jag har också tack vare menyn haft svar på vad jag ska äta utan att behöva fantisera ihop något, en otrolig tids- och frustrationssparare. Dessutom har jag utan svårighet kunnat röra mig utanför min egen raw-repertoar och provat nya recept utan att vara hindrad av att jag inte hade rätt ingredienser hemma. Den gångna veckan har jag, trots de undantag jag tillåtit mig, ätit lite mer raw än veckan innan, och även de små stegen är ju framsteg. Sedan är det bara att bygga vidare. Det verkar kanske opraktiskt att leva efter veckomeny jämt, men det menar jag så klart inte heller att man måste, men det är en bra övning som jag inbillar mig banar väg för möjligheten att lära sig planera åtminstone ett par-tre dagar framåt i huvudet.

RodNästa svårighet för mig kommer att bli att äta en raw veckomeny och utesluta de extra saker jag äter som inte är raw. Det är då jag kommer att testas på riktigt, antar jag. Jag tycker att raw är urläckert och är på idén till 100% intellektuellt sett, men har svårt att tänka mig ett liv utan sötsaker. Vi har alla våra laster… Det finns ju dock raw godis, choklad och andra läckerheter, så jag har inte inställningen att det skulle vara omöjligt. Jag har bara inte varit så bra på att hitta de där substituten, och för att raw-grejen skulle få behålla sin positiva lockelse för mig (viktigt) har jag därför valt att till viss del tillåta mig icke-raw godis (dock veganskt eftersom jag är sådan) även när jag varit som mest raw. Så det blir nästa utmaning, den sista, för uppvärmingsmars är snart slut: att hitta, laga och ät raw-godis som är gott och som går att ta med sig. Det finns massor av läckra efterrätter och jag har även gjort en del raw-choklad, men dessa går ofta inte så bra att ta med sig (raw-chokladen smälter vid rumstemp), så det blir till att leta målinriktat. Åtminstone 3 vill jag hitta. Gärna med inte alltför mycket torkad frukt och nötter, men vi får se hur det går. Vilken härlig utmaning, va? Sugen på att hänga på? Jag tar gärna emot tips på vad du hittar! =)

~ av eanie på 23 mars 2009.

Kommentera

 
