Fikapaus

vegnewscover66VegNews är en förträfflig Amerikansk veg*tidning som utkommer med 6 nummer per år. Den innehåller en massa blandat som kretsar kring framför allt veganism, men även vegetarianism, lite raw foodism, djur mm: böcker, filmer, recept, näring, mat, krönikor men även ett tematiserat resereportage. I senaste numret, mars-april 2009, som damp ner i min brevlåda idag, har resan gått till – av alla ställen – Sverige. Döm om min förvåning.

Jag har sedan min övergång till veganism åtskilliga gånger frustrerats över utbud (brist på) och folks attityder i det här landet, och så hittar jag här ett så hjärtligt omdöme att jag blir helt rörd. Sant förvisso att skribenten haft sin bas under Sverigevistelsen i Göteborg och Stockholm som båda har större utbud än andra ställen i landet, men den bild av Sverige och svenskarna i övrigt som ges får mig att tänka att man inte ska ta vacker natur och dito mentalitet för givna. Det finns tröst i väntan på den svenska veg*revolutionen! Vilka andra länder har allemansrätt? Och fika; svenskarnas favoritsysselsättning en arbetsdag, och numera att exporterat begrepp, om än inte i storlek med smorgasbord. Ännu åtminstone (Fika i New York har mitt i finanskrisen öppnat en andra filial. Det måste vara ett gott tecken). Fikasugen? Fråga oraklet——> ärdetfika.nu hahaha

Jag ska nog ta en vecka eller två där jag bara går runt och känner mig nöjd med att bo i Sverige och vara svensk. Får man det? Låt oss glömma den mindre trevliga svenskheten Jante för ett tag…

För dig som inte har tillgång till mars-aprilnumret av VegNews kan jag avslöja att skribent Julia Barbosa Landois veg*restaurangfavvisar var Chutney och Hermans i Stockholm, och Hagabions Café samt Solrosen i Göteborg.

~ av eanie på 17 mars 2009.

Kommentera

 
