Veckomeny

Raw-utmaningen för innevarande vecka var att skapa en veckomeny kring raw (ev blandat med lagad mat). Utmaningen för den kommande veckan är att följa din meny, för dig som gjort en och vill testa den, och gjorde du ingen kan du för all del göra en under veckan och följa i den mån du kan och vill.

GoGreen

Det är inte helt lätt att i en sittning snickra ihop en hel veckas måltider i förväg, utan det behövs lite eftertanke. Det är svårt att veta vad man kommer att känna för att äta, hur hungrig eller trött man är och när man kommer att ha möjlighet att handla till ev extra ingredienser. Jag har själv en grönsakslåda att anpassa mig efter, så jag väntade med de sista bitarna till helgen när visste vad jag hade att pussla med. Jag har fått med de flesta av de råvarorna och även vävt in ett antal recept från Ani’s Raw Food Kitchen eftersom jag testlagar recept ur den under mars. Jag kommer att behöva handla till ett par saker under veckan, och ska då liksom de tidigare veckorna försöka hålla mig så eko som möjligt. För andra halvan av veckan har jag god tid på mig att hitta bra ingredienser, eftersom jag tack vare menyn vet vad jag tänkt äta. Tanken är att stämma av menyn efter hand och se till att jag har saker hemma för två-tre dagar framöver hela tiden. Det brukar ge utrymme för ev vardagskaos som pågår.

3 mål/dag (eller så många du vill äta), samt mellanmål/snacks och dryckesförslag, för minst 7 dagar. Mitt tillvägagångssätt var att skriva ner alla frukostar jag kom på och föra in dem på olika dagar. Vad som hamnar på vilken dag tycker jag är mindre viktigt, eftersom det ju bara är att byta runt mellan de olika dagarna om så behövs. Ingen direkt vinst i att hålla strikt på menyn, utan viss flexibilitet underlättar.

De frukostar jag fick över sparade jag till mellanmål/snacks eller dryckesfälten, eftersom mycket av det jag äter funkar på flera ställen (smoothies, juice och raw müsli t ex). (Om du med hjälp av menyn vill börja äta mer raw, och inte har ätit så mycket sådan tidigare skulle jag för övrigt tipsa om att ha extra mellanmål i reserv.) Därefter tog jag middagarna och försökte ha i åtanke hur mycket energi jag brukar ha vilka dagar samt vad som kommer att behöva ätas upp först av det jag har hemma nu. En dag ska jag direkt från jobbet på kurs, så då får jag ha något som är lätt att ta med, osv. Både till lunch och middag har jag försökt få med några absoluta favoriter och lite helt nytt. Där jag har tänkt använda recept har jag skrivit i menyn var jag hittar receptet; bok och sidnummer, för enkelhets skull.

Lunch skiljer sig inte jättemycket från middag i min värld, så jag gjorde på samma sätt med dem. Eftersom jag kommer hem ganska sent och inte vill vara mätt när jag går och lägger mig äter jag inte gärna stora mål på kvällen. Jag får hellre den mesta energin i mig under dagen.

Ungefär så har jag jobbat. Det är bra att tänka på att man kan byta om på olika rätter och olika dagar under vägs, och även på att försöka få till en varierad kost så att du får i dig allt du behöver, men det gäller ju alltid, oavsett om du skriver meny eller inte. Karen Knowler (vars övning detta är från början) har en lista på vilka matgrupper du bör se till att få i dig under 2) här.

Green

Jag börjar följa min meny imorgon måndag, men du kan självklart börja närsom. Jag har siktat på mer eller mindre helt raw, men jag använder mig samtidigt av sådant som inte nödvändigtvis är raw; olja, fryst majs, cashewnötter osv; nästan-raw, men även lite annat som t ex ProViva som vi för en gångs skull har hemma just nu. Har vi tillagnings-mat hemma som kommit med lådan eller som sambon köpt och som han inte hinner äta (t ex potatis) kommer jag också att äta den; jag slänger aldrig mat och avsikten med menyn är inte att hålla sig till den stenhårt. Tanken är att använda den som ett hjälpmedel att öka raw-andelen i den mån man vill och kan (ev revideringa kan behövas: lägga till/dra ifrån, bygga vidare). Vi får se hur det går. Jag återkommer med rapport. Om du gör och/eller följer en meny hade det varit kul att höra dina tankar och hur det går för dig!

~ av eanie på 15 mars 2009.

Kommentera

 
