Rödbetsravve

Precis perfekt tajmat till att jag skulle gå hem från jobbet igår; trött, fattig och inspirationsbefriad, la Renée Voltaire upp ett rödbetsaravioli-recept på sin blogg. En rödbetsvariant vi inte gjort de senaste rödbetsintensiva veckorna! ”Stoppa knivarna!” sms-skrek jag till sambon. Kanske ännu godare om man följer receptet till punkt och pricka (se RVs blogg), vem vet, men gott och friskt blev det så här också:

  • 3 små rödbetor
  • 1½ dl naturella cashewnötter
  • 2 msk hackade persilja
  • 2-3 msk citronsaft
  • lite salt och ett par blad färsk basilika

Rodbetsravioli/burgareRödbetorna är det enda lokalodlade jag fick till i det här receptet, men nötter växer ju tyvärr knappast på träd här i Skåne.

Eftersom jag har en sprillans ny matberedare asade jag fram den för att prova slice-funktionen. Resultatet blev lite för tjocka skivor för att böja till ravioli, så vi gjorde burgare istället: rödbetsplatta + nötkrämsklick + rödbetsplatta. Nötkrämen kördes för övrigt också i beredaren. Snabbt, enkelt och gott, I like.

Om nötter kan man nämna att de sägs hålla bäst förvarade i kyl. Det är dock sällan de hittas i kyldisk i butik.

Om cashewnötter och dessas ev raw-het kan därtill nämnas att de sällan är så, ens när förpackningen förkunnar det. De sägs vara svåra att få ur sina skal på lägre temperaturer, och kan både ångas och kokas i olja i avskalningsprocessen enligt denna artikel från Living and Raw Foods.

~ av eanie på 12 mars 2009.

2 svar to “Rödbetsravve”

  1. Enkelt recept, det måste jag prova!

  2. Ja, det tycker jag! Jag tror att det ska gå fint att skiva tunt med en bra kniv, även om de då kanske inte blir Voltaire-tunna. Men man måste ju inte komplicera till saker jämt och det blev gott burger-style också.
    Trevlig helg, tjejen!

Kommentera

 
