Frukost för champinjoner

En av saker jag tyckte var klurigast när jag först började intressera mig för raw food var vad jag skulle äta till frukost. Jag satt helt fast i müsli-mackor-gröt-scones-träsket. Jag hörde om raw foodare som bara drack en juice eller inte förtärde något alls förrän framåt lunch eller t o m senare, och kände mig tveksam. Dels är jag barn av ‘frukost är dagens viktigaste mål’-drajven, dels blir jag hungrig ganska omedelbart. Dessutom har jag ett arbete som inte riktigt tillåter att jag springer iväg och äter när det råkar passa med hungern.Buckies

Det är ganska svårt att – som många raw food-lärare/experter (kalla dem vad du vill) förespråkar – komma ifrån frukost-lunch-middag-tänket. Det sitter i ryggraden och jag själv glömmer rent av att ens försöka få in hungerätande till vardags i den mån det skulle kunna funka. Men det tål att jobba på, för egentligen är det bara logiskt: att äta när man är hungrig.

En anledningen till att många raw:are inte sätter sig och äter frukost tidigt på dagen är att matsmältningsapparaten sägs arbeta som effektivast då. Om man ska välja att tro på och följa detta eller ‘frukost är dagens viktigaste mål’-principen vet jag inte. I mitt fall är det enkelt avgjort eftersom jag (hittills åtminstone) som sagt blir hungrig ganska omgående efter att jag vaknat. Men oavsett när det äts väljer jag att kalla dagens första mål (mat eller dryck) frukost. De två följande huvudmålen (en del nöjer sig med färre) kallar jag när jag skriver här på bloggen lunch och middag (jag brukar tagga dem just Lunch / middag). Med raw food blir det dessutom inte sällan så att maten kan ätas som både frukost, lunch, middag och/eller snack – t ex smoothies.

Många raw receptböcker är också indelade efter traditionella måltider, och ett enkelt sätt att se vad det finns för olika slags rawfrukostar är att helt sonika slå upp frukostavdelningen i valfri bok med sådan. Se t ex Raw Food på svenska. Jag har nog provat mer eller mindre alla frukostförslag där och jag kan minnas en som jag tyckte mindre om, men resten var helt klart värda ett test eller två. Jag provlagar just nu också recept ur Ani Phyos receptbok Ani’s Raw Food Kitchen och gjorde härom morgonen hennes pannkaksinspirerade Coconut Breakfast Cakes. Ska dock testlaga dem en gång till innan jag uttalar mig mer om dem.

Bee pollenVad jag annars själv alltsomoftast äter till frukost är frukt och bär. Jag jobbar lite på att komma mer åt grön juice-hållet, men när inspirationen är lägre har jag en tendens att falla tillbaka på beprövade favoriter och en sådan är raw food müsli, vilket i mitt fall mer möjligen ska benämnas ‘fruktsallad med lite nötter, frön och superfood’.

Man kan variera raw müsli i oändlighet. För mig slutar det ofta med 3 (ibland 4) sorters frukt eller bär, en knapp handfull mandlar och/eller nötter och ibland lite frön. Har jag mjölk* att tillgå kör jag även gärna på något superfoodpulver typ Maca. I övrigt har jag gärna också på goji berries eller cacao nibs, men jag försöker att inte blanda alltför många superfoods utan välja en (ibland två). Annat du kan ha på är buckwheat crispies (se översta bilden i det här inlägget, återkommer med recept i separat inlägg), hampafrön, kokos, russin, tranbär, dadlar, fikon, bipollen (näst översta fotot, smakar ärligt talat sådär men är mucho nyttigt) mm mm.

*Mandelmjölk, sesammjölk och liknande är enkla att snabbt svänga ihop och kan sparas ett par dagar i kyl. Eftersom jag hela tiden lovar att lägga upp recept od här undviker jag det just den här gången (börjar bli inläggskö) och lägger istället upp en redan existerande bra youtube-recept-demo:

-Har du lyxmöjligheten att använda färska mandlar är det säkert allra bäst. Men de är så goda och sällsynta att det känns onödigt att offra på mjölk. Så här ser det ut, förresten: Mandlar

-Har du mandelsmör (eller annat nut butter) går det ännu fortare att göra mjölk på, men jag personligen föredrar old school-varianten. Återigen kan det vara svårt att hitta ‘äkta’ raw mandlar, nötter osv, men man får väga icke-helt-raw mot t ex färdigköpt sojamjölk, som självklart funkar, men som är en ganska processad produkt, som åtminstone min mage har svårt för (hellre havre- eller rismjölk isf). Det finns för övrigt många olika sorters mjölk du kan svänga ihop hemma utöver ovannämnda (t ex hampa-). Googla!

I min raw müsli blandar jag vad jag har hemma. Har jag inte färskt tar jag till fryst – eftersom jag hellre äter det än t ex toast (jag är self professed Marmite-addict Love it! och medan Marmie kanske kan klassas som nyttigt så kan knappast rostat bröd det). Variera ingredienser och prova dig fram. Tre frukostar som inte längre är:

Raw Musli 1

Musli 2Musli 3

När jag ändå är inne på Karen Knowler den här veckan kan jag ju lika bra också länka till hennes raw müsli-video:

Vi är champinjonerna, min vän!

~ av eanie på 11 mars 2009.

4 svar to “Frukost för champinjoner”

  1. Jag håller med, bipollen smakar sådär. Just nu använder jag det som sötningsmedel i mina mandelmjölkshakes…

  2. Ja, det är kanske sött?! Jag har inte alls tänkt på att bipollen kan användas för att söta. Ska smaka noggrannare! Ska bara ta mig förbi den första luktmuren.. Inte för att det är så illa, men gott vet jag inte att det luktar. Å andra sidan är det rätt vackert på nåt sätt.
    Tack för tipset! Ska prova som sötningsmedel nästa gång.

  3. Ja det luktar inget vidare, men sött är det!

  4. […] dl mjölk (t ex cashew- eller mandel-), mer om du vill ha till servering […]

Kommentera

 
