E-mail-detox

Då var den avklarad: min första uppgift i Ulrika Gabriels rensa-i-röran-utmaning. Jag tog mig an att rensa bland mina e-mail, en lättare uppgift tänkte jag, men det tog trots det en del tid att gå igenom och bestämma vad som behöver sparas eller inte. Veckan medförde också en ganska omfattande nostalgitripp, en trevlig sådan. Jag sparade en del men rensade kraftigt: stängde ett mailkonto helt och skickade närmare 1000 mail ut i cyberspaces delete-sluss. Undrar vart de tar vägen sen…

Jag vet inte om det är ett måste att göra en sån här rensning, de flesta e-mailkonton idag rymmer mängder, men personligen tyckte jag att det kändes skönt att göra sig av med en massa bagage (om än inte fysiskt utrymmeskrävande) och nu har jag stenkoll på vad jag har i arkivet ett tag framöver. Jag har också insett att jag i min strävan att ha en bantad inbox med bara oavklarade ärenden haren tendens att arkivera mer än nödvändigt

Parmar

Nästa rens-utmaning

i samband med att jag bollar över ett ärende på någon annans planhalva. Tänker ha det i åtanke framöver.

I veckan som kommer blir det storrensning i papper och pärmar. Det behövs verkligen. Prydligheten på fotot är skenbar och jag har en hel del papper utöver dessa. Tänkte även ta mig an mina sparade tidningar/magasin.

I början av veckan drog jag också igång en egen omgång veckoutmaningar; på temat raw food. Första utmaningen bestod i att handla så mycket som bara möjligt av veckans inköp ekologiskt. Jag kommer att skriva mer om detta senare under veckan. Känner att det behövs en liten inläggspaus just nu.

Jag konstaterar dock att det i stort sett gick bra. Avokado gav mig en del huvudbry med en prisskillnad på 18:- för två hårda små eko-avos (2 för 29.90) och två stora finare nästan mogna icke-eko (2 för 12:-). Gäller det en 5-dagarsutmaning kan man visst undvika att köpa avokado, men i det långa loppet – det är svååårt för en vegan att ge upp avokado! – är det en problematik som behöver övervägas: inga avos, dyra eko-dito som kanske inte ens mognar väl, eller välja detta som ett eko-undantag när så verkar vettigast. De går dock att få tag på eko, så det får vara en personlig bedömning som kanske får avgöras från fall till fall.

Ekosatsningen fortsätter även denna vecka, med förra veckans ev problem att ta ställning till. Idén till den nya utmaningen, om du känner för att hoppa på, är lånad från Karen Knowler, eftersom jag tycker att det är en praktiskt uppgift som ger ett användbart redskap: skapa ett veckoschema med raw-inspirerade måltider och drycker. Tanken är att fundera ut och skriva ner förslag till vad du kan äta och dricka som är rawbaserat (helt eller så raw du vill) 7 hela dagar (gärna 8, eftersom det kan vara bra med reservresurser, men det är frivilligt): dvs 7 (alt 8) frukostar, luncher och middagar samt snacks och dryckesförslag.

Du kan göra precis som du vill och anpassa till hur du äter: är du inte en frukostperson så ta bort den, poängen är att göra en realistisk meny som du skulle kunna följa en vecka. Vill du äta samma frukost var dag kan du köra på det, men variation förnöjer och brukar också vara bättre näringsmässigt. Ett tips är att dels ta med sådant du redan kan laga utan recept, men också lägga till åtminstone något nytt så att du utökar din repertoar. Bara helt nytt eller väl avancerade recept kan försvåra, men det väljer du själv. Tanken är inte att menyn måste följas till punkt och pricka, utan den ska vara ett menyförslag.

Karen Knowler

Foto från therawfoodcoach.com

Eftersom den här övningen är Karen Knowlers länkar jag direkt över till hennes inlägg. Du kan göra den utan att läsa hennes inlägg, men det hon skriver är till stor hjälp, tycker jag. Den här övningen är en (två) dagsövning av fem hon hade på sin blogg våren 2006. Del 1-3 är mindre matfokuserade men inte desto mindre tänkvärda, om du vill titta närmare på dem någon gång.

Det jag är ute efter i den här utmaningen är hennes Part 5, men innan du läser den har du stor nytta av att titta på Part 4. Den handlar om att tänka ut mat som du gärna skulle vilja äta och hur du ser till att äta varierat (se punkt 2) under Today’s Action för Part 4). Gå sedan vidare till Part 5. Där får du t o m en pdf med menyförslag och en tom meny att fylla i själv.

Planering är av stor hjälp för raw food-liv och du kommer att ha mycket nytta av att själv ha gjort en sådan här meny (beroende på hur bevandrad du redan är i livstilen, så klart).

~ av eanie på 08 mars 2009.

7 svar to “E-mail-detox”

  1. Nu har jag satt ihop min meny! En salig blandning av både raw och lagat och…choklad. Det var roligt, men rätt svårt, trots att det bara rörde sig om sju dagar.

  2. Shittabene, det var snabbt! Jag har knappt hunnit börja. Jättebra, nu känner jag mig taggad. =)
    Har du nån favoriträtt (raw eller lagad)? Svårt att välja men jag tror jag har en.

  3. När det gäller raw så gillar jag smoothiesar bäst. Men det kanske beror på att jag inte provat så mycket rätter ännu. Annars är jag barnsligt förtjust i ungsrostade grönsaker, aubergin, paprika, lök, squash. Jag äter nog det en gång i veckan:)

  4. Ja, smoothies är aldrig fel.
    Min är vegsushi. Ska nog passa på att jobba in raw sushi i min veckomeny. :) Fast får bli med icke-raw nori för annan sort har jag inte.

  5. Mmmmm sushi…..

  6. Mer inspiration: en vecka full med rawfood recept: http://oneweekraw.com/
    Hade varit spännande att prova, men får kanske vänta tills det är semester och inte en massa tjänsteresor med konstiga tider och långt till civilisation…

  7. Tack för tipset! Där var ett par för mig nya namn. Alltid kul. Ska se om jag kan få med nåt i veckomenyn =)

Kommentera

 
