8:e mars i raw-världen

Som gammal genusvetare kan jag inte låta bli att fundera på sådana här saker, se världen genom genusbrillor. En dag som denna: 8 mars, Internationella kvinnodagen, tycker jag att det är motiverat att på gott och ont dela med mig av mina reflexioner: raw-världen ur ett genusperspektiv.

Jag har hört och läst flera gånger att det är mest kvinnor som äter och är intresserade av raw. En av dem jag som hört säga detta är Karen Knowler, men jag har lyssnat på åtskilliga intervjuer, podcasts och teleclasses med henne och kan därför inte säga var jag hörde detta, så ovanstående får förbli hörsägen. Men jag kan inte låta bli att fundera på om det är sant, och i så fall varför.

Min första reaktion var tveksamhet; kan det verkligen stämma? Matt Monarch, David Wolfe, Justin Ohlander, Dhrumil Purohit, Gabriel Cousens, Brian Clement m fl – de är så närvarande, upptar så stor del av raw-rummet och sätter sin tydliga prägel. Men för varje Matt, David och Justin finns också en Angela Stokes, en Shazzie, Heidi Ohlander, Sarma Melngailis, Karen Knowler, Ani Phyo osv osv.

Marta

Bild från Wiki

Känslan på det svenska forumet är emellertid också en av stark manlig närvaro. Eller vad jag gissar är män, för alias avslöjar inte alltid kön. Ett par gånger har jag boxat in en skribent i ett fack för att sedan läsa något som uppenbarligen säger mig att jag haft fel. En nyttig läxa, och en påminnelse om att vi alla har fördomar, och rättar in folk i led även när vi inte önskar göra så. Det påminner mig också om att observatören alltid är ankrad någonstans, utgår från ett eget sammanhang. Men låt oss säga att de jag tror är män är det. Min utgångspunkt i den starka manliga närvaron kullkastas likväl när jag kollar på medlemslistan: oavsett om jag kan härleda alla aliasen till män eller kvinnor, är de som signalerar kvinna i klar majoritet.

Frågan går då vidare till vilka som är aktiva: kanske är det färre män reggade, men att de hörs mer? Och att detsamma skulle kunna gälla ute i vida raw-världen? Det skulle kunna vara lika sant där som i klassrummet. Strukturerna går igen i raw-världen, knappast någon överraskning egentligen.

Och innan någon börjar bli upprörd här: ligger det en värdering i ovanstående är det din. Jag ponerar utifrån min egen utgångspunkt och knapphändiga observationer (men hör gärna dina tankar också). För medan jag generellt anser att tjejer borde höras och synas lite mer tycker jag att vi är bra på det i raw-världen. Se bara till vårt eget lilla land: Erica Palmcrantz, Renée Voltaire, Katrin Petersson på Levande Föda Kursgård…

Jag tror i övrigt inte att jag kommer fram till något genom uppräkning. En slutsats kräver noggrannare genomgång av inte bara offentliga personer, receptboksförfattare och forumanvändare. Knowlers konstaterande baseras säkert på egna erfarenheter med egna klienter, och då får man fråga sig om kön också är en faktor i vem som söker stöd, hjälp och utbildning för bättre raw-liv, och vem som väljer att lära sig själv (vem som frågar om vägen och vem som hellre letar sig fram själv ;)).

Så varför då ta upp detta? Som liten skruvade jag och Syster jämt sönder saker; gamla kassa telefoner, brorsans bilar, en brödrost. Det var så fascinerande att se dem från insidan, i sina beståndsdelar, och sedan försöka skruva ihop dem igen och se om de då fungerade. Barnet kunde inte laga den söndriga prylen mer än den vuxna genusvetaren sin omvärld, men hon lärde sig en del i processen.

Det är en del av den feministiska paradoxen att allting förr eller senare kan kopplas till kön när man (jag) ingenting hellre vill än att avskriva könet, säga att det inte är av betydelse, att bakom namnet/könet/ansiktet är en individ. Men lite valmöjlighet finns, så idag firar jag dig, och mig – individerna i raw food-världen, oavsett om du är ett A eller ett B, eller en människa som väljer att tillskriva sig en av alfabetets många andra bokstäver. Trevlig 8e mars!

***

För att den är så härlig; en kvinnlig Popeye powered by raw spinach. Gammal krigspropaganda, men vänd på War så får du Raw. Symboliskt värre.

We Can Do It

J Howard Millers klassiker

~ av eanie på 08 mars 2009.

Kommentera

 
