Hänger du på?

Ordningsam och välorganiserad som en annan är (överorganiserad enligt somliga) får man emellanåt motta gliringar. Som exempel kan nämnas vänner (vi kan kalla henne Timjan) som tycker att det är lustigt att när de är på besök ändra om i min bokhylla: vända böcker upponer eller bakofram, byta plats osv (tror att jag ska få ett hysteriskt anfall eller nåt). Min bror skämtar också ibland om att man inte ska låta saker ligga för länge för då kan de plötsligt vara sålda (detta är för övrigt helt orättvist. Det baserar sig på en bandyklubba han hade stående länge hos våra föräldrar och som MIN MOR sålde på en sommarloppis. Det visade sig bli en förlustaffär på över 800:- eftersom Brolle fortfarande (sporadiskt gissar jag) bandybollar). Nu är jag inte Friends-Monica och kan bjuda på sånt här, jag tar mig själv inte så allvarligt och får en ursäkt att retaliera på annat (så klart) mer moget sätt.

Dock måste jag erkänna hur glad jag blir över att hitta likasinnade! Det var lite som att komma hem när jag trillade in på Ulrika Gabriels blogg, där en rensa-i-röran-frenesi just nu pågår, i form av en allmän rensningsutmaning. Titta över själv och läs hur det började. Varje vecka rensar ett gäng på ca 40 pers – bloggare och bloggläsare – ett större eller mindre område i sitt hem eller liv (de är för övrigt också glada läsare av Kingstons Rensa i Röran med Feng Shui, som jag nämnt vid tidigare tillfälle). Eftersom jag har rensat flitigt på egen hand i flera år var jag först lite tveksam till om jag borde delta. Vännerna hintar ju redan åt mani. Men jag tycker att det här är ett supergott initiativ – Ulrika har fått 40 pers att börja rensa ut! – och på något sätt vill jag ändå delta. Kanske kan jag få några av mina läsare att ta tag i sin röra? Eller tror du att du inte har nån?

Jag har därför bestämt mig för att hitta sådant jag inte rensat tidigare eller som behöver rensas igen. Jag tänkte också ta mig an mindre projekt (anledning, se nedan), medveten om att ett mindre projekt inte på något sätt är ett sämre. Så den här veckan har jag tagit på mig att resa bland mina mail. Jag har 3 mailkonton, helt onödigt, och det jag använder flitigast kan jag vid en snabbkoll se har åtminstone 1500 mail lagrade. Uppgiften blir att gå igenom noga och spara bara sådant som känns nödvändigt.

Ses vi över hos Ulrika? Skriv gärna en kommentar hos mig om du hakar på! Annars tänkte jag faktiskt dra igång en egen form av utmaning. Tankarna fanns redan innan jag hittade ovanstående, eftersom jag ju med den här bloggen försöker utmana mig själv raw-mässigt. Jag har dessutom redan utmanat folk att ta tag i sina gamla hyllvärmare i bokhyllorna, så varför inte ta tag i raw:andet så här?

Mars blir en uppvärmningsmånad (men max till 48 grader ;)), även om jag sen inte har någon tänkt startdag för ultraraw-liv utan ökar successivt. Jag äter mycket raw som det är nu också, men har ätit mer och vill äta mer. Mars blir en mjukstart. Hänger du på?

Första utmaningen: Handla ekologiskt (i första hand mat, men även annat den som vill)! Väldigt basic, och det här gör du säkert redan, så vad är jag ute efter? För det första är det en kort vecka (man kan börja ett nytt liv även på en tisdag!) som kan likna en smygstart. För det andra tror jag att folk – generellt – tror och säger att de handlar mer ekologiskt än de i själv verket gör. Jag vet med mig att jag tycker att jag är en eko-tjej, men ibland blir avokadona för dyra eller sellerin för svårhittad och då smyger det lätt ner ‘vanliga’ istället. Och det är väl ingen större skada skedd, varför vara dogmatisk, och det menar jag naturligtvis inte heller. Men om man nu tagit/vill ta steget mot ett hälsosammare liv och funderar enligt raw-principerna, vill äta mer som är bra för ens välmående och mindre som är sämre, då borde eko vara en ganska självklar utgångspunkt.

Jag vet att eko är omdebatterat, men om du ser det så enkelt som att ekomat innebär mat utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och genmodifierade organismer (GMO), så är det relevant för en som försöker minska gifterna i sin kropp. (Läs mer t ex på KRAVs hemsida). Jag är också medveten om att eko kanske inte alltid måste vara det bästa alternativet, att lokalodlare som inte betalt för dyr ekomärkning har fördelar gentemot ekotomater från Europa. Men tanken är få oss att tänka efter. Om du har som utgångspunkt att handla allt på din shoppinglista ekologiskt under veckans fem sista dagar kommer du att lära dig en hel del, tror jag, även du som handlar huvudsakligen eko redan. Om inte annat lär du dig att du är så bra på det här som du tror. ;) Annars kanske att du trots allt har förbättringsmån.

Svårt att få tag på ekologisk där du brukar handla? Var kan du då istället kan hitta den, eller borde du låta bli att handla just den varan den här årstiden, om den inte är i säsong? Om du handlar på torgmarknaden kanske du inser att det där inte nödvändigtvis är vare sig lokalodlat (på mitt torg säljs citrusfrukter och bananer t ex) eller ekologiskt. Kanske upptäcker du att eko inte är så hutlöst dyrt som du trott (och om det är det, nog har du råd med det i fem dagar?). Om inte annat kommer du att med ekomat i magen kunna konstatera att du har ätit både godare och nyttigare mat, och att du gjort miljövänliga val.

Vi får se vilka kommetarer det här kan generera: min poäng är inte att hävda att eko alltid är bästa alternativet, utan att man kan lära sig en del på att utmana sina ekoföreställningar och hitta en egen ekofilosofi (annars får vi ju oss rätt mycket itutat från annat håll). Jag är självklart med på min egen utmaning (så klart) men ska försöka att också få sambon till det. Om du vill vara med och utmana dig själv och stötta mig, så skriv en kommentar här. Söndagkväll/måndagfm rapporterar jag om min eko(mini)vecka, och om nån annan hoppat på hade det varit kul om ni ville kommentera efter det, alt länka till egen blogg om ni vill ha mer skrivutrymme (Om du inte lyckas köpa varenda pinal ekologiskt har du naturligtvis inte misslyckats. Jag vill gärna höra om svårigheter/tankar). Tills dess har jag också hittat en ny raw-relaterad utmaning. Jag tror att jag ska klara att köra både denna och rensar-utmaningen, eftersom jag ju där tar lite mindre uppdrag. Jag kör på här även om det bara blir jag, men hade varit kul med spo/a/rringpartners! (Du måste för övrigt inte vara med på kommande utmaningar bara för att du är med på den här).

~ av eanie på 03 mars 2009.

2 svar to “Hänger du på?”

  1. Jag tänkte bara kliva in och vara litet besserwisser nu och påminna om att vi inte äter ekologiskt bara för att vi slipper gifterna, utan oxå för att näringsinnehållet i ekologiskt odlade grönsaker är mycket högre. Mer järn, magnesium, kalcium! ( I Victoria Butenkos bok ”Green for life” finns det en lista med värden. Den var litet av en ”ögonöppnare” för mig)).

    Apropå utrensning så har jag precis gett bort två kasar kläder, en kasse böcker och en kasse CDskivor till en loppis. Men jag kanske också kan hitta nåt ”litet” projekt….hmm….

  2. Ja, du har rätt!! Det är så självklart för mig att jag inte ens tänkte på det, men det borde jag också nämnt.

    Kul att du gillar Green For Life. Jag använde recepten mycket i början och har sen gått över mer och mer till att frilansa, men det är värt att återvända: det som kändes svårhittat eller konstigt då gör nog inte det idag.

    Och grattis till rensningen! Visst känns det härligt!? Jag ska börja en ny Tradera-omgång nästa vecka, tänkte jag. Inga utrensade e-mail dock ;)

Kommentera

 
