Rödbetstunga

Rodbetstunga

Vi har fått rödbetor i vår grönsakslåda i 4-5 veckor nu. Det börjar ärligt talat bli lite ”jaha, vad ska vi hitta på den här veckan då?” Men så är läget i Sverige den här årstiden; rotsaker, knölar, rötter, knudor… Den här veckan fick vi även Portlack, vilket är otroligt spännande eftersom jag inte kan minnas att jag själv köpt eller gjort något med sådan. Få se vad det blir av den.

Av våra danska långsmala rödbetor blev det den här veckan gucka. Det finns flera olika sådana man kan göra. Jag har den här gången gjort Renée Voltaires från hennes receptbok Peace Love and Food, en bok som jag när den äntligen kom våren 2007 rusade ut på en gång och köpte och tänkte att nu händer det, raw food till Sverige! Och det stämde ju eller hur, även om det varit lite väl många baby steps. Men du känner det väl själv, det växer och knakar, snart blir det rawolution! (eeeh…)

Anyways, Renées bok har ett kapitel om raw och ett annat om superfoods, lite lite Ayurveda och ett kapitel om när hon var på Gabriel Cousens Tree of Life Rejuvenation Center i Arizona, och därtill en massa annat nyttigt och veg*skt. Jag har använt min till den grad att den börjar falla sönder och tycker att den är swell, även om den då inte är helraw. Men det är ju inte jag heller som det ser ut nu.PeaceLoveFood

Ingreds:

  • stora rödbetor, skala och skär i bitar
  • solrosfrön
  • lite pepparrot
  • tommymat
  • salt, ev lite vätska/vatten
  • hampafrön att dekorera med
  • romanasallad eller liknande

Kör i matberedare (eller hugg i mindre bitar och mixer:a, kan då behövas lite mer vätska). Jag invigde min nya dito med detta recept och det var omedelbar succé. Jag önskade mig i fölsepres en Kenwood Multipro (FP 250 tror jag, inkl mixer, så Syster har återfått sin som jag hållit gisslan i ett par år nu) sedan en sådan lägligt nog omnämnts på svenska forumet. Glad för den, nu ska här beredas! Och gott blev det, men lite rödbetsfärgsvarning som vanligt.

~ av eanie på 28 februari 2009.

Kommentera

 
