Ohoy mateys!

Seaweed crackers

Det här är en underhållande upptäckt som förgyllt mina lunchminuter på sistone. Raw pirater, ja, varför inte, gäller att nischa, innit? Han har ju också bästa dialekten. Viss varning för överentusiastiska inslag här i Seaweed Cracker-receptet, men låt inte det avskräcka dig. De blev riktigt goa. Så här blev mina ->

Jag råkade ha kelp hemma sen sommarens tripp till Maine, men annars kan du säkert prova substituera mot annan valfri nyttighet. Mina blev lite bräckliga och höll inte ihop lika fint som deras, eller som t ex Renée Voltaires finfina linfrökex, som annars är en av mina favoriter, men det kan bero på att jag sköljde bovetegroddarna lite väl friskt. Vill gärna få bort slemmet (vem gillar slem), och det är väl det som binder i just det här receptet annars. Se videoklippet här för recept och pedagogiska instruktioner, se tips från mig nedan. Se ännu längre ner för en kort minut om bovetegroddar och här för fler informativa Raw Minutes från Bam och Share.

Vad jag gjorde var att blötlägga bovete, solrosfrö och kelp samtidigt (var för sig) och lät stå över dagen. Eftersom jag inte har nån dehydrator (på ren trots) kör jag sådana här saker på teflex (vanligt mindre-miljö-vänligt-bakplåtspapper funkar säkert också) på plåt i vanlig ugn. Ungefärligt gradtal någonstans under 50, så lågt det nu går på en vanlig ugn, med luckan öppen så att fukten kommer ut. Med kött/bak/ugnstermometer kan du lätt hålla koll på gradtalet. Jag gassade på några timmar och stängde sedan av värmen helt under natten (vet inte vad katten håller på med när vi sover). Vätska avdunstar ändå, om än saktare. Jag vände inte ens mitt bakverk utan slog på ugnen en sista omgång på morgonen innan jag cyklade till jobbet. Mer avdunstning utan värme under dan och färdigt på kvällen. Det tar längre tid ju tjockare du brer kexet, men det har du säkert redan koll på. Har du för tjockt kan det trixa t o m i riktig dehydrator (har jag hört). Smääsk. Prova du med. Voltaires kex en annan gång. Nån måtta får det vara.

Raw Minute om buckwheat groats:

~ av eanie på 25 februari 2009.

Ett svar to “Ohoy mateys!”

  1. Kan tillägga att jag bara använde en vitlöksklyfta, men det beror ju på om man ska träffa folk eller inte (och huruvida man bryr sig om de i så fall kan andas i ens närvaro).

Kommentera

 
