Realisation

När jag var yngre älskade jag bokrean, idag skyr jag den som mellandagsrean. Alla dessa människor, de vassa armbågarna, girigheten, den överdrivna konsumtionen. Behöver du verkligen alla de där böckerna du har staplat i din kundkorg? Visst har du fynd där, men med mindre du hade tänkt köpa de där böckerna i vilket fall när du gick in i bokhandeln idag och då hade turen att hitta dem på rea, kan du inte påstå att du sparar pengar. Det du gör är att lägga pengar på böcker du troligtvis annars inte skulle köpt, och det dessutom med den inbillade känslan av att du sparar pengar. Visst är det billigt, det är rea! Men vet du att många, kanske t o m de flesta, av böckerna på rean är specialtryckta billighetsversioner? Inte alla förstås, och visst kan du springa på böcker du annars inte skulle komma i kontakt med och som du köper av intresse – och kanske t o m läser. Jag ska inte förstöra din reaglädje helt (bara lite, lite för mycket).

Många, tidigare även jag själv, skulle säga att böcker kan man inte få för många av. Men ärligt talat, har du på sista tiden tagit en titt i dina bokhyllor och insett hur många av dina böcker du faktiskt inte har läst? Hur många har du som du köpt med tanken att läsa en dag, en dag som ännu ligger i framtiden? Jag skulle tro att om du plockade ut USbookssamtliga böcker du har som du inte läst – och du kan behöva ett par genomgångar för att verkligen få fram alla: en del har du läst lite i, andra tänker du helt enkelt inte på – skulle du uppnå ett antal hylldecimeter, kanske t o m fylla en hylla.

Jag gjorde det här för några år sedan: plockade fram alla böcker jag inte läst/läst färdigt (och även sådana jag läst men inte kom ihåg vad de handlade om) med tanken att jag skulle bli en av de första jag känner som faktiskt kan påstå att hon har läst böckerna i sina bokhyllor. Jag fick ihop uppemot 50 böcker (inkluderar inte kok/receptböcker, uppslagsverk och liknande, eftersom jag sällan läser sådana pärm till pärm). 50 böcker! tänker du, men hur många har du? Jag utmanar dig att göra detsamma; var grundlig och ärlig, så upptäcker du nog att du har en hel del du också. Inte minst om du är bokälskare som jag, men även många som knappt läser sitter på högar av olästa böcker. Vill du inte göra det här, av vilken anledning det än må vara, är alternativutmaningen att leta upp den äldsta bok du kan hitta – dvs den bok som du haft stående (liggande i kartong?) längst utan att läsa ut – och försöka uppskatta hur länge du haft den. Kan du hitta nån från 90-talet?

Jag hade sådana för inte så länge sedan. Strax före nyår började jag äntligen läsa den sista av mina riktiga gamlingar: Bröderna Karamazov, som jag köpte för minst 10, kanske t o m närmare 15 år sen. Och gissa var jag köpt den? På bokrean. För att den var billig. För att det var en klassiker, och sådana är ju alltid värda att köpa, så att man kan läsa den senare. 15 år senare? 5-6 flyttar med bärande, kånkande, släpande, senare. Nog kunde jag väntat 10 år med att köpa den, tills jag verkligen kände för att läsa den.The Strand

När jag då för flera år sedan placerade alla olästa böcker på en separat hylla, för att kunna se hur många jag hade och hur stapeln nu skulle minskas, trodde jag aldrig att det skulle ta så lång tid att läsa dem alla. 50 böcker är förvisso en del, men det kan jag läsa på ett år. Problemet har varit att samtidigt som högen minskat betydligt har nya böcker också stundtals lagts till. Jag har fallit dit på rea eller bokmässa, eller önskat till jul/födelsedag. Jag får också en hel del böcker av andra anledningar och det är svårt att inte köpa/låna, men ännu svårare att tacka nej till gratis. Det kräver en hel del, åtminstone av en sån som mig. Jag har blivit duktig på det men vissa är helt enkelt för tilltalande för att motstå.

Att motstå ett fynd är också svårt, det är därför reor och utförsäljningar är så framgångsrika; folk köper vad de egentligen inte annars tänkt/behöver och går därifrån glada och nöjda över att de fyndat, sparat pengar. Någon skada skedd? Förmodligen inte. Läser du böckerna har du användning för dem och du spar pengarna på de böcker du istället inte köper. För det är väl så det funkar? Nej. Vi köper mer, extra, inte istället för. Går du in på H&M för att köpa en tröja, köper du kanske två av bara farten för att det är så billigt där. En stor del av IKEAs framgång bygger att vi åker dit för att köpa t ex en stol och kommer hem med en stol + ett skohorn, en påse värmeljus, en ny dörrmatta och en krukväxt för att de var så billiga. ‘Nuff said, ni förstår vart jag vill komma.

Jag ska villigt erkänna att böcker är en av de saker jag tycker är minst skadliga att köpa för många av (jag är partisk). Framför allt om du också läser dem sen. Det finns mycket värre saker att övershoppa. Kläder t ex. Min vän T som jobbar med kläder säger att nästan alla rättfärdigar köp av kläder (gärna billiga. ”Billigt och bra!” Billigt och inte bra) med att man alltid behöver fler. Jag skulle kunna säga detsamma om böcker. Jag älskar att gå i bokhandlar, kan kolla runt i timmar. För egen del handlar jag ärligt talat mest begagnade böcker. Jag har hittat en stor glädje och kompromiss i den här utvägen. Och då ligger glädjen faktiskt inte i att jag gör ett fynd, även om begagnat brukar vara mycket billigare, utan i att jag återanvänder istället för att köpa nytt. Det är betydligt mer hållbart miljömässigt och det känns bra. Jag gillar begagnat, helt enkelt, tycker det är charmigt och ger boken en historia mer intressant än ”Den är köpt på Adlibris” typ.

Min beslutsamhet inför att bli av med min olästa hög motiverar mig också att inte köpa fler böcker bara för att de är billiga begagnade. Köper jag 10 billiga böcker har jag 10 fler att läsa, och medan de vid köptillfället känns jättespännande vet jag att de trots det kan råka bli stående olästa ett bra tag: böcker är ofta som mest intressanta när de just införskaffats. De tenderar att bli mindre attraktiva när andra nyheter, fynd mm Obooks pockar på uppmärksamhet. Med det minskande intresset ökar också det dåliga samvetet, för en del av oss får sådant vid tanken på alla saker/böcker vi har som förblir oanvända/olästa. Min lösning på saken är; undvik att köpa, undvik rea. Sätt dig inte i en situation där du frestas och ger efter, om det sedan ger dig dåligt samvete.

Detsamma gäller mat: som vegan, raw food:are eller någon som försöker hälsosamt; stå inte och häng framför Dajmen och Dumlekolorna och titta på sånt du inte borde/vill äta. Du kan inte vinna var gång, någon gång blir det troligtvis för tufft. Undvik hellre situationen helt. Jag minns när vi på högstadiet hade en fd beroende kille på droginfodag. Han frågade hur vi trodde att man undvek att falla dit igen efter att ha lyckats bli drogfri. ”Självdisciplin” föreslog jag bergsäkert, men fick till svar att hur stark disciplin du än har, kommer den inte alltid kunna ta dig ända fram. Undvik frestelser, sa han. Välj dina situationer, välj ditt sammanhang. Jag var inte övertygad då, men mer så idag. Man får känna sig själv, sina svagheter, och jobba med dig själv, inte mot.

Vad gäller böcker har jag inga tvivel: jag är beroende. En bookaholic? Inte samma sak säger kanske du, och du har förmodligen rätt, men jag tycker absolut att man kan dra paralleller. Jag kan inte tänka mig ett liv utan böcker. Med böcker ser jag förvisso inte samma skada som i andra beroenden. Jag tror att jag personligen har köpandet/lånandet under kontroll. Inför årsskiftet tog jag som nyårslöfte att av de böcker jag då ägde/lånat som ännu inte var lästa skulle inga vara olästa i slutet av året. Jag ville bli klar med projektet jag startade när jag plockade ut alla mina olästa, och nu har jag en deadline. För att kunna hålla mitt löfte gick jag kritiskt igenom min gamla att-läsa-hög på nytt, och därtill sådant som tillkommit utan att jag skaffat dem och som därför inte tvunget räknades till oläst-högen (för att jag inte var säker på om jag skulle läsa dem): böcker folk lånat ut som jag kanske inte bett om, läs-ex, tillskickade bookcrossing-böcker mm. Jag ställde mig frågan: ”Kommer jag verkligen att vilja läsa det här under året?”, för det var nu eller aldrig. Jag sorterade ut och gav bort. Allt som allt hade jag 14 titlar kvar. 14 böcker är inte mycket på ett år. Men många av dem har blivit stående av en anledning; tjocka, tungt ämne, faktabok, gammalt språk – men som jag ändå vill läsa.

Boktrave

Jag försöker att inte skaffa nytt förrän högen jag har nu verkligen är avklarad, det har blivit en fix idé. Jag kunde dock inte motstå att ta emot Köp inte den här boken som jag skrev om i förra veckan, när den äntligen blev tillgänglig bytesvägen, så den har tillkommit. Jag bytte ut den mot en annan, offrade en av mina 14, vilket dock sved lite. Jag måste inte läsa alla 14. Vad som gäller är att de vid årsskiftet -09/-10 inte längre ska finnas olästa i min hylla – jag kan alltså skänka/sälja böcker bäst jag vill, om jag tycker att det är motiverat. Det blir en seger när projektet avklarat; glädjen och friheten i att inte ha en massa böcker som ligger och väntar. Skaffa en ny – bara så många jag hinner åt gången – och kunna läsa direkt (som andra gör utan att vara besatta av sina olästa), få se om jag kommer dit… Att få läst de 14 kommer inte att bli något problem, det är jag säker på, men att inte skaffa/ta emot nya är svårare. Att jag ogillar att gå på rea hjälper just nu, men jag försöker att också se djupare; ifrågasätta köpbeteende – inte bara för böcker – och bryta mönster som gör att vi köper mer än vi behöver.

Jag ber om ursäkt om jag förolämpar och kritiserar med det här inlägget, men kritiken och ifrågasättandet av överkonsumtion innefattar i högsta grad även mig själv; jag är inte bättre än nån annan. Jag ser min del i det hela och vill försöka ändra egna beteenden; motarbeta fyndinstinken (det finns ju andra sätt att reashoppa än i en fysisk butik), och knyta den till överkonsumtion. Vi köper och köper för att det är billigt. Min generation har växt upp med IKEA, H&M m fl ”ekonomiska” alternativ. Vi vet inte vad det kostar att producera en vara och göra rätt för sig längs hela vägen – miljömässigt, lönemässigt, resursmässigt. Annars skulle vi inte tycka att ekologiskt är dyrt, att fair trade kostar mer än vi tycker oss ha råd att ge. Fair trade. Tänk på hur mycket av all annan trade som inte är fair, igen, för människor, miljö mm.

Jag är samtidigt medveten om att vårt samhälle bygger mycket på konsumtion, och att mycket mer än vi kanske inser skulle braka samman om alla plötsligt, från en dag till en annan, helt slutade att konsumera på olika sätt. Att jag själv skulle stå utan jobb vore bara en mindre detalj i sammanhanget. Men jag tror på eftertänksam, mer begränsad, hållbar konsumtion och försöker eftersträva sådan. Jag menar inte att folk enbart skulle få köpa sådant de absolut behöver, det får vara upp till var och en var man drar gränsen. För egen del försöker jag i det här läget dra den vid sådant jag använder. Använda behöver inte betyda att man behöver saken, men använder du den (t ex läser boken du köper) fyller den åtminstone en funktion. Sedan kan köpandet i sig fylla en funktion; trösta, glädja, men det är inte vad jag menar. Det är där jag står nu; ifrågasätter och försöker få detta att funka med mitt eget liv: Ideal kan alla ha, det gäller att kunna efterleva dem också, så ett steg i taget. Det ska bli intressant att läsa Köp inte den här boken… om Ann-Christin Grammings år med köpstopp. Jag tror den kan ge mig ytterligare att tänka på, kanske leder till nästa steg. Så se fram emot lite mer förolämpningar och kritik framöver. ;) Ta det bara inte personligt, för det är inte menat så.

Nå, för att återvända till min utmaning; hur många böcker har du stående, eller hur gammal är din äldsta, olästa? Och när du nu plockat fram böckerna/boken, varför inte sätta igång och läsa? Hög feel good-faktor för var avklarad gammal bok!

dsc020551

~ av eanie på 24 februari 2009.

4 svar to “Realisation”

  1. Jag har 16 olästa böcker, de är alla från i höstas (eller nyare). Jag har fått alla utom en, en ljudbok jag köpt på rea. Jag har jobbat aktivt på att ha en relativt kort att-läsa-lista ett par år, så min hög kanske inte räknas…

  2. Jovisst räknas den, du har bara gjort jobbet i förväg. =) Strongt att inte ha fler äldre än så. Jag har fortfarande ett par feministbiblar från typ 2004 stående. Men inte så länge till! Tack för lånet av bilden. Ett par av dem är redan lästa, förstår jag. (Mariabokmals olästa på bilden ovan, en del av mina egna på bilden ytterligare ett steg upp).
    Jag läser ut en bok imorgon tror jag, och har sedan 9 kvar. Fick dock This Charming Man tillskickad häromagen. Hur kan man tacka nej till en oläst Marian Keyes? Svååårt. Ångest. Undantag! =)

  3. OMG! Jag tappade räkningen någonstans efter 83!! Jag trodde verkligen inte det var så illa… Arrrggghhhhh…..

  4. hahaha, been there. lite chockartat, inte sant =) skönt då att veta att man jobbar på att minska högen, eller hur? sen att det tillkommer nån då och då, det är en annan femma.

Kommentera

 
