Mooched!

Mooched1

Tusen tack för boken, E! Den kommer att läsas med stort intresse. Så härligt att bara kunna gå och hämta en bok. Här, varsågod, den är din. Tack!

Den här boken har jag velat läsa länge. Under tiden har jag följt författarinnans blogg Köpstopp (tidigare nämnd) och önskat mig ett ex av boken via BookMooch. Och nu ligger den här bredvid mig, utan att jag behövt bryta uppmaningen bokens titel ger: Köp inte den här boken! Mitt år med köpstopp. Det ska bli väldigt intressant att börja bläddra i den. Men jag får hålla mig lite. Just nu läser jag, också den mycket intressant, Kvinnorummet av Marilyn French. Vill/kan inte släppa den riktigt och jag är en sån där som helst bara läser en eller max två böcker åt gången. Läser faktiskt ytterligare en just nu, eftersom jag håller på med en läsutmaning med några vänner och bekanta. Ett mycket intressant projekt med viss feel good-känsla. Mer om det en annan gång kanske.

Jag läser mycket böcker. Får, lånar, byter, köper… Men jag är lika duktig på att rensa ut i mina bokhyllor som i resten av huset (det krävde lite träning dock) och har med åren hittat ett antal bra sätt att lämna böcker vidare. Vänner och bekanta, så klart, och vi brukar skänka ganska många till Amnestys Lundaavdelning som anordnar en bokloppis två gånger per år, men det finns också ett par väldigt kul sätt att sätta sprätt på sina gamla böcker: ovannämnda BookMooch, och BookCrossing; båda gratis nätsajter som hjälper dig att hitta nya ägare till dina böcker, och nya böcker till dig i din tur. De är lite olika i sina idéer och jag är med i båda, eftersom de funkar på olika sätt. Tack vare dem behöver du i princip aldrig köpa böcker. Hur fantastiskt är inte det? Sparar både pengar och träd. Dela med dig av ditt bibliotek du också!BookMooch

BookMooch, är jag bara några månader gammal på. Jag har skickat iväg ett par böcker men ovanstående är den första jag mottagit. Böckerna jag skickat har jag fått poäng för, vilka jag sedan kan använda till att få andra böcker skickade till mig. En bokbytarsajt s a s, fast man byter inte rakt över utan i ett par olika steg med flera inblandade. Läs på sidan, det är inte alls komplicerat. Du kanske redan finns där?

BookCrossing är jag vid det här laget en gammal räv på. Jag har många vänner och bekanta som använder BC aktivt, och det förekommer en hel del träffar för den som vill träffa andra BookCrossare live (bl a på bokmässan i Göteborg). BookCrossingDet finns ett skandinaviskt forum med mycket trevligt folk.

BookCrossing är som ett stort världsbibliotek. Du kan få böcker tillskickade gratis (utan utbyte/poäng), hitta böcker på stan eller själv skicka till någon du ser vill läsa en bok som du kan tänka dig att ge bort, alternativt låna ut ett tag. Alla böckerna som registreras på sidan får ett ID-nummer som gör att du kan följa din bok på dess resor världen över (instruktioner på hemsidan). Det finns många roliga exempel på böcker som vandrat över flera världsdelar, medan andra försvinner spårlöst. En del dyker upp igen flera år senare, på en helt annan plats. Mycket kul idé, och en väldigt bra anledning att ta sig en titt och utrensning i bokhyllorna. Go on!

~ av eanie på 18 februari 2009.

Kommentera

 
