Loco lila sallad

Jag har redan rekommenderat Victoria Boutenkos bok Green For Life. I den skriver hon om hur nyttigt det är för oss människor med grönt. Vi borde inta tämligen stora mängder menar hon, och många andra raw foodare instämmer i att de mår bäst på en kost som består till stor del av grönt.

Ett sätt att få i sig mycket grönt är green smoothies, som jag skrev om tidigare i veckan, ett annat sallader. Det låter kanske inte jätteupphetsande att äta sallad och det klagas ibland på sådana i raw food-sammanhang; att det kan bli trist att leva på dem i längden. Speciellt när man är orutinerad på vad raw food har att erbjuda är det lätt att ta till sallad. Jag kan absolut förstå att det kan bli trist att äta sallad jämt, men det måste man ju knappast. Det är viktigt att variera sig, och har fantasin ännu inte raw-anpassat sig, så ta hjälp av recept. Åtminstone ett nytt i veckan. Det behöver inte vara komplicerat alls (undvik förslagsvis gourmetrecept a la Juliano m fl den första tiden, med mindre du har massor av tid och god kännedom och tillgång till ingredienser. Där kan du annars hitta riktigt fancy gourmetsallader, som t ex Ancient Sallad som innehåller 15 ingredienser, varav jag ens hört talas om typ 6 st).

Gronbete

Jag tror emellertid att de flestas matvanor innefattar ofta återkommande stapelmåltider/basutbud; för en typsvensk skulle detta t ex kunna vara fiskpinnar och potatismos, köttbullar och mackisar, pizza, lasagne, kyckling en masse (ja, vad äter folk? Jag gräver bland fördomar och minnen från skolbespisningen (och försöker att inte drabbas av ångest)). Detsamma inom raw, helt enkelt för att de flesta av oss är bekväma och mindre (andra mer) bra på att planera, vilket annars är a och o för rawsuccé (det, eller närhet till grönsaker/butik).

En sådan stapel/basmåltid kan vara just sallad (och en annan t ex smoothie). Kvickt, nyttigt och enkelt om du är trött eller har brått: bara att slänga i vad grönt, frukt, nötter och frön du har hemma. Dessutom är det lätt att få en raw måltid på detta sätt, istället för att falla tillbaka på något lagat som plötsligt känns enklare.

En sallad måste inte främst bestå av grönt så klart, inte enbart, inte huvudsakligen, eller inte alls. De kan varieras i oändlighet, bra mycket mer än man kanske först tror. Variera dig medvetet; om du använder samma standardingredienser blir det lätt att du äter mer eller mindre samma sallad om och om igen, och även om det är gott kan det i längden bli mindre spännande. Har du 6 råvaror att välja på kan du fortfarande få 2 olika sallader genom att ha 3 saker i varje. Enkelhet har många fördelar. Att lägga till en dressing kan också ge variation (dress=klä, men det vet du redan, och inte ser du likadan ut i olika kläder fast kroppen under är densamma). The dressing can make or break the salad, sägs det. Googla så får du fram mängder av förslag på raw dressingar. Jag är en simple gal även här och nöjer mig ofta med lite olja, örter och lime/citron, eller som nedan, lite avokado.

Tror du att du inte blir mätt på sallad; gör en jätteomgång, eller lägg till en nötröra/biff eller annat som mättar extra. Du som har hållit på med raw food och levande föda ett tag har redan stenkoll på det här. Slut på salladsreklamen så, och vidare till poängen med just den här salladen: Den är lokalodlad. Loco! (Nåja.)

LocoSallad

Trött efter en lång arbetsvecka är det lyx att komma hem till en låda full av färska ekologiska och dessutom närodlade råvaror som står och väntar framför dörren. Bara att välja och hugga in. Förstavalet: (Röd) grönkål. En en favvis, som jag nämnt tidigare, så den fick kvällens huvudroll i samarbete med Mr Maché.

Machén behöver o princip bara sköljas, medan du kan behöva skära bort den grövsta ådran/nerven på grönkålskvistarna, då de kan vara lite väl träiga. Grönkål (det är lätt störigt att det heter röd grönkål när den är lila, men lilakål funkar ännu mindre) kan fortfarande ofta vara för grov/segtuggad även utan de grövsta stjälkarna, men det finns knep för att mildra detta: när du skurit/rivit bladen till lagom storlek lägger du allt i en bunke och häller på lite olja av valfritt slag (jag använder kallpressad och KRAV-odlad rapsolja från Österlen). Tillsätt någon nypa Himalaya salt (eller liknande nyttigt salt) och massera in olja och salt ordentligt i bladen, så mjuknar de magiskt.

Nästa ingrediens är avokado, som är det enda förutom kryddning som inte är lokalodlat i det här receptet. Jag använde en halva till att massera in salladen ytterligare lite med, varefter jag hackade den andra och körde i som salladsingrediens.

Därefter är det bara att hacka i de ingredienser du vill ha. Det går att variera hur mycket som helst. Min grönsakslåda innehöll (bl a) morötter, vitkål och lite purjolök så det körde jag i. Mängderna av respektive är bara att anpassa efter varandra. Jag var lite för generös med grönkålen den här gången, och skulle nog rekommendera lite mer utrymme åt birollerna. Färska tomater, som ger fin färg, mjukhet och lite sötma, är också goda att ha i om man har det hemma, eller varför inte soltorkade?

Sist men inte minst, eftersom jag gillar syrligt, har jag kryddat på saft från ungefär ½ lime, samt salt och svartpeppar.

Det här receptet är snabbtfixat; det tar längre tid att äta än det gör att laga.. Tuggigt och bra för käkarna.

~ av eanie på 14 februari 2009.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: