Smoothie Operator

Det kan vara en utmaning att leva på raw food och levande föda i större utsträckning. Lite extra kan vi knorra som bor i kallare klimat; dels för att samma saker som växer i överflöd i varmare trakter som t ex Kalifornien (där rawrecept och -inspiration kommer från) inte växer lika mångfaldigt – eller alls – här, dels för att vi har en kallare och längre vintersäsong. För det känns tuffare att leva raw på vintern, det gör det. Det är kallt, mörkt och ruggigt, och livsenergi och inspiration flödar inte lika ymnigt som fram på vårkanten.

Men det finns många knep att ta till; du kan t ex välja mat med värmande effekter (cayenne, ingefära, kanel, vitlök, peppar mm), äta tyngre mat (nötter, frön, avokado osv), klä dig varmt och motionera mera, värma tallriken och maten till raw-max (eller för den delen välja att inkorporera lite mer lagad mat ett tag) osv.

Andra sköna sätt att värma upp sig de kallaste dagarna är härliga bad eller genom att dricka varmt och närande te. Bara det att hålla i en varm kopp ger välbefinnande och sprider värme in i hjärta  och själ. Jag har själv också stor hjälp av att falla tillbaka på enkelhet och rutin. En del saker som jag lärde mig tidigt sitter i ryggraden, och när inspirationen att kreera nytt och vackert tryter lutar jag mig tillbaka på rutinrecept. På så vis får jag i mig massor av nyttigt raw, nästan utan ansträngning.

En sådan sak är green smoothies, som jag dricker om inte varje dag så nästan. Funkar fint som kvällsmål när man är hemma sent; lagom lätt och snabbsmält innan man Physska sova. Till frukost funkar de fint när man vill börja dagen lätt, och framför allt är de super som on-the-go-mat om du ska från jobbet direkt ut på något som inte har så bra raw-möjligheter. Däremellan dricker jag dem också gärna som mellanmål på jobbet, vid 15-16-tiden när energiflödet börjar sacka. Med lite vetegräspulver i kan de ge (mig) en kick koffein-style (efter att av misstag ha överdoserat ett par ggr kan jag inte rekommendera detta. Jag reagerar läskigt på det, värre än när jag nån gång fått snedtändning på koffein. Jag är kanske känslig, men darrighet är obehagligt när man har med folk att göra hela dagarna. Så följ rekommendationen på burken tills du hittat ditt läge).

Smoothies går att variera i oändlighet samtidigt som de är både snabba och lätta att svänga ihop bara du har en mixer (hand- eller stationär. Kan säkert funka med en matberedare också). Du kan dessutom förvara nästan alla ingredienser – bortsett från green-delen av smoothien kanske – i frysen, så att du alltid har hemma, även om drycken inte blir lika näringspackad som om du har möjlighet att färskskörda alla ingredienser direkt i din egen trädgård: alla grönsaker, frukt och bär börjar tappa näringsinnehåll så fort de är plockade och jag har läst lite olika om huruvida det är nyttigare att äta färskt som förvarats ett tag (transporttid) eller fryst som frysts in direkt (näringsförlusten genom själva frysprocessen har jag läst ligger runt 30%).

Det kan också debatteras om frysta frukter/bär är raw. Jag vet att t ex grönsaker ofta inför frysning förvälls/blancheras, men vet inte om det tvunget innebär att förfarandet är detsamma för frukt och bär. Kanske är det olika från fall till fall, vilket inte gör saken bättre. Jag tycker själv inte det skulle behöva vara nödvändigt att förvälla frukt, men vad vet jag om frysindustrin. Det är i vilket fall något jag väljer att förbise; jag äter gladeligen frysta bär och frukter under vinterhalvåret om färska är svåra att få tag på.

Jag fryser också in själv. Banan blir t ex utmärkt som glass med lite kakao eller carob tillsatt, men jag fryser också in den för att ha hemma till just smoothies om jag inte har färska att tillgå (hackad tinar den fortare). I somras plockade jag också stora mängder blåbär, björnbär och lingon; närodlat, ekologiskt (i betydelsen icke-besprutat) och gratis. Vad mer kan man begära?

Till min mage passar 1 banan till en mellanmålssmoothie och 2 om jag vill ha smoothien som måltid. Därtill lägger jag färskt grönt i något slag – stjälkselleri, spenat, mangold, grönkål, romansallad, rucola osv… Är det bladgrönt lägger jag i ca 2 nävar, om det är selleri några stjälkar. Man brukar ange 40-60% grönt i en grön smoothie, men det är en smaksak. Huvudsaken är att du har i något lite. Börja med en mindre mängd och arbeta dig upp. Börja också med något som inte är så starkt i smaken; romansallad, tex, eller spenat. Det fina med gröna smoothies är nämligen att du intar grönska, och därtill i flytande form. Mixern slår sönder, vilket sägs underlätta för kroppen att tillgodogöras sig nyttigheterna. (Smoothien är dock nyttig även utan det gröna.)

GronkalFörutom banan och färskt grönt brukar jag också tillsätta någon form av superfood, oftast 1 tsk vetegräspulver eller E3Live. Du kan också köra i gojiberries, acai (eller maca, men det kanske passar bättre i en smoothie utan grönt. Samma för choklad i min smak) osv. Är du inte en superfoods kinda gal/guy är det bara att skippa. Tillsätt slutligen vätska; vatten, juice eller någon form av nöt/mandelmjölk (mättar lite extra). Kör allt i mixer. Ett tips är att lägga det lättaste ingredienserna i mitten, något tyngre längst ner och ovanpå, så att mixern inte kör runt bara vattnet.

Här har du en bas för hur du kan göra en enkel smoothie. Det finns naturligtvis många andra sätt att göra dem. Banan är t ex inte något måste. Jag gillar dem för att de tillför smoothiekonsistens, mättar och sötar. Vill du söta på annat sätt kan du köra i t ex dadlar eller agave.

Tillsätt sedan till denna bas ytterligare frukt/bär för att variera smakerna på dina smoothies. Har du svårt för sallads/sellerismaken tar hallon som är smakstark ut den ganska effektivt. Blåbär och björnbär smakar också mycket, medan jordgubb (åtminstone fryst) har svagare och nästan lite vattnig smak. Ofta nöjer jag mig med bara en smak extra, eller som i receptet nedan två, men du kan variera hur mycket som helst. Mango är också jättegod att ha i smoothies, liksom ananas, guava, passionsfrukt. Här är receptet (cirka-mått) till den Physalis-krönta smoothien på bilden ovan (ger ca 1,2 liter):

  • 2 bananer
  • 4 dl ananas, färsk eller fryst
  • 2 dl hallon, färska eller frysta
  • 5-6 stora blad romansallad
  • 1 tsk vetegräspulver
  • 4 dl vatten (mer eller mindre beroende på vilken konsistens du vill ha)

Allt detta om enkla frysta smoothies, men gör dem också gärna färska när du kan. Inte den mest miljöomtänksamma raw-drycken, som jag har presenterat den här, men stapelföda som kan underlätta vardagen.Green For Life

Smoothies kan du läsa om i diverse sammanhang och du kan hitta mängder av recept på nätet och i böcker. En av de senare som är både intressant och informativ är Victoria Boutenkos Green For Life, och har du inte läst den rekommenderar jag dig att göra det.

Jag lyssnade nyligen på en podcast med Victoria på Rawkin Radio och i den delar hon med sig av mycket ny forskning hon sammanställt, och även en del saker hon ändrat uppfattning om, så lyssna gärna på den som ett komplement.

~ av eanie på 11 februari 2009.

4 svar to “Smoothie Operator”

  1. Hej,

    jag är verkligen fascinerad av detta med Raw. Kan förstå vad det gör med kroppen.

    Du är välkommen att lägga ankar vid VeggieToppen.
    http://www.veggiemind.com/veggietoppen

    med värme / Jonas

  2. Ville bara säga att jag kör mina smoothies i matberedare och det funkar utmärkt! (Dessutom har jag precis beställt ”Green for life”!!)

  3. Vad kul att folk som tittar in blir nyfikna på raw! Du får prova lite raw-liv, Jonas!

    Tack B för att du bekräftar att matberedare funkar lika fint. Jag misstänkte det, men nu vet jag =)

  4. […] Boutenkos bok Green For Life, som är något av en smoothiebibel (och som jag även skrivit om här). I den skriver hon om varför det är så nyttigt med gröna smoothies och förstås finns det […]

Kommentera

 
