I väntan på våren

Grind

I år händer det stora att jag blir citybonde. Ni tänker traktor, grisar och gödsel, jag menar spade, katt och kompost.

Odlingslotten som det tagit mig ett år att få tillträde till är 16×10 meter (3 ggr större än lägenheten!). Det skulle lika gärna kunna vara en åker! Som tur är har jag lyckats övertala systern och sambon – den förra en van och avancerad balkongodlare, den senare en som påstår sig lida av blomsterafasi (ser dem helt enkelt inte, säger sambon – en ursäkt för att slippa köpa blommor, säger jag) – att delta i odlingsprojektet. Med dem i båten känner jag att något litet borde vi förhoppningsvis kunna få upp levande och skörda redan första året. Tiden får utvisa. Men det är så mycket att tänka på, så Tomatmycket jag inte vet. Jag vet inte ens var jag ska börja. Förra året lyckades jag få fram en itty bitty tomat på balkongen – och den var färdig i oktober när den fått flytta inomhus. Men den var god! En del annat blev det ju faktiskt också.

Min och systerns mor – som har så gröna fingrar att man kan få prestationsångest för mindre – och hennes make är också med och hejar på. De har erbjudit italienska kompostmaskar, och jag undrar om jag är den enda som önskar sig en kompost i födelsedagspresent… och blåbärsbuskar, ett päronträd eller bara lite fröer. Hm jag måste nog skaffa stövlar… och en hacka, och en räfsa, och och och.. Jag har inte ens en spade. När jag påtar på balkongen använder jag en vanlig matsked som blivit oanvändbar som bestick sedan jag glömt den i mixern en gång (för övrigt inte att rekommendera). Bonde som gräver med sked? Jag tror inte det.

GangGangIgenNypon

Allt detta införskaffande gör mig dock lite nervös. Jag gör mig ju av med grejer, inte tvärtom. Även här är mamman emellertid en stor hjälp; hon och maken har dubbelt av det mesta, säger hon, så då kan vi låna (få säger hon, låna på obestämd tid, säger jag, men annars tack). Och så har jag ju nyligen registrerat mig på Freecycle, så där kanske kan finnas en del som andra inte längre har bruk för. Jag har en del saker att lämna i utbyte (även om freecycle inte är en bytessajt, utan snarare skänk och få).

Anmäl dig du också, så får du ta del av massor av fina begagnat-erbjudanden – helt gratis, i en stad nära dig. (Läs också gärna mer om freeganism här eller här. Rätt intressant, inte sant, även om du kanske inte känner dig lika radikal själv eller vill ägna dig åt dumpster diving personligen, men de har en del intressanta tankegångar, miljömässigt inte minst, tycker jag.)

~ av eanie på 08 februari 2009.

Kommentera

 
