Gudomliga Gaia

Efter att i förra inlägget ha uppmanat till att läsa om freeganism och anti-consumerism svänger jag helt över och gör ett inlägg om kommersiella produkter. Jag tycker att frågan om vad folk – som tänkt till – använder för skönhets- och hygienprodukter är mycket intressant, och vill därför ta upp den. Jag vet att en del (åtminstone inom raw-världen) mer eller mindre slutat använda produkter som t ex schampo, vilket jag inte vågat prova själv ännu (jag har långt hår; ner till armvecken, och har ett jobb som innebär att jag träffar 100-tals folk, men det kanske bara är ursäkter…), medan andra är kreativa och gör produkter själva. För dem av oss använder /fortfarande/ kommersiella produkter, finns det dock bättre och sämre alternativ. Det här inlägget behandlar hudvård.

Lush

Lush life

Brittiska Raw Gaia gör i mitt tycke helt fantastiska produkter. Deras hudvårdsprodukter består av ekologiska och veganska ingredienser som görs för hand på låga temperaturer för att, precis som med raw food, behålla så mycket näringsämnen som möjligt. Deras produkter är dessutom ett etiskt försvarbart val, då de försöker använda fair trade-produkter och säger sig vara helt cruelty free. De innehåller få och lättförståeliga ingredienser och känns, och detta kan vara viktigt ibland, allmänt lyxiga.

Det gläder mig att Raw Gaias produkter nu finns tillgängliga via svensk webshop. Jag har själv brukat köpa från Raw Gaias hemsida, men då tillkommer EU-frakt, om man inte har is i magen och inväntar de rabatt-/gratis-porto-erbjudande de har skickat ut emellanåt. Ett litet urval av deras (m fl andra spännande) produkter finns också tillgängliga bl a på härliga Goodness i Helsingborg och hos FolkArt på Davidshallstorg i Malmö, om jag minns rätt.

Min hud kliar, framför allt på vintern, men med RGs Shea Body Butter har jag knappt haft ett kli på över ett halvår. Förra vintern fick jag skäll (ja, skäll) av en hudterapeut på ett spa i Halmstad för att jag låtit min hy bli så torr (hur kan man göra något sådant?!), och efter att trotsigt ha ignorerat hennes ord i ett par månader smög jag ner RGs For Her Daughters Living Moisturiser i varukorgen när jag ändå handlade annat. Jag är säker på att spa-tanten inte hade haft något att klaga på i år (om ev torrhet åtminstone, min hy är långt ifrån perfekt, tyvärr). Båda dessa produkter kräver lite annan teknik än många rinniga klämma-ur-tuben-varianter gör. De kan verka hårda och lite svåra att få ur burken, men aktiveras av kroppsvärme, så väl i dina händer smälter de och blir lätta att applicera.

Min favorit av de av RGs produkter som jag hittills har provat är dock den här: Raw Chocolate Face Pack. Läcker lyxig känsla och härlig doft av choklad när man ligger och myser i ett bad. Ett varningens ord dock: ha gärna en tesked eller spatel till att mäta upp pulvret med istället för att hälla på måfå direkt i handen/en skål. Det kan komma lite mycket på en gång annars…

Värsta gratisreklamen det här, men jag är nog lite förälskad i deras grejer. De passar min hud fint, men jag vågar inte svara för alla andra, så bäst är nog att prova sig fram om/när du behöver en ny produkt. De kostar ju lite, även om de är väldigt dryga.

Men jag är också väldigt nyfiken på hur andra löser skönhetsmedel/hygienartikel-frågan! Gamla husmorstips finns det gott om, och det ligger säkert mycket visdom i dem. Och Raw Gaia är naturligtvis inte de enda som har ok produkter. Hårvård, tandvård mm tänkte jag ta upp vid ett annat tillfälle. Nu ska jag ut på morgonpromenad.

~ av eanie på 07 februari 2009.

Kommentera

 
