Morgonstund

Marit P Børstad

Foto: Marit P Børstad

Ovanstående foto är taget i Norge; i Trysil, tror jag närmare bestämt. Tusen tack, Marit, för att jag får låna ditt vackra foto!

Jag älskar mina morgonprommenader. Sedan vädergudarna i helgen bestämde sig för att påminna oss om att det trots allt bara är början på februari vilar södra Skåne i ett par centimeter vit snö. Det är så vackert och fridfullt, och skänker ytterligare en dimension till den meditativa introverta upplevelse en lång ensampromenad är.

Är man tidigt ute kan man få en tyst promenad alldeles för sig själv, men annars kan man skapa ett fokus inom sig som tar en borta från de andras värld. Jag tycker t ex om att lyssna på podcasts när jag går. Allra helst om raw eller relaterade ämnen. Det är en perfekt start på dagen och ger ofta en riktig inspirationskick, beroende på ämnet. Jag lyssnar på intervjuer med folk och företag jag ofta inte hört talas om tidigare och får alltid med mig något matnyttigt.

Jag hittar många av mina podcasts på We Like It Raw (du kan prenumerera på deras podcasts via iTunes om du inte vill lyssna eller ladda hem dem från WLIR), bl a finns där en med Raw Runner Tim VanOrden som jag lyssnade på för ett tag sedan.Spår

Tim sa i den här intervjun något som är så självklart att jag inte kunde avfärda det som ett av raw-världens knäppa ordvitsar (RAWsome, RAWk on, extRAWdinary… ja, ni har säkert sett tillräckligt själva): Vad han sa (på’t ungefär) var att there can be no raw food movement without movement. För en latmask som mig är det inte vad man vill höra. Det går inte längre att gömma sig bakom ursäkter (jag har ungefär 980st i min repertoar) efter en sådan fullträff. Jag vet ju hur viktigt det är med motion. Raw food är bara en del av en hälsosam livsstil, inte en ursäkt för att slippa svettas.  Dags att få ändan ur vagnen (soffan).

Nu vill jag ju helst inte se mig själv som lat. Jag är aktiv och busy mest hela tiden, tycker jag. Att kalla det mesta av det jag pysslar med motion är dock kanske rent ut sagt en lögn. Men jag älskar yoga, dynamisk/power yoga som skapar ett ordentligt flöde i kroppen. Allra härligast är passen tidigt på morgonen, en ren fröjd som lämnar en harmonisk känsla som varar flera timmar. Inte ens det kan jag emellertid skryta med att jag gör regelbundet just nu. Visst klättrar jag och tycker att det är urläckert, men när man börjar ana damm på klätterutrustningen i garderoben, räknas nog inte det heller…

Så jag tog till en annan gammal favvomotionsform; att promenera. Det är min ritual var morgon just nu: ut och gå, tänka och lyssna, samla energi och inspiration inför dagen som väntar. Jag hoppas att det håller i sig, det här promenerandet. Hjärtat behöver pumpa lite extra hårt emellanåt, lungorna vidgas, även om det säkert finns ännu bättre motionsformer än att bara gå och gå. Men det är harmonisk och fridfullt och njutbart, och det är viktigt det också. Liksom med kost får man anpassa sitt engagemang till sin egen nivå och jobba därifrån. Imorgon blir det morgonpromenad till yogan. Hoppas det finns lite snö kvar då, och att den inte blivit till slask.

Vissa dagar passerar jag förbi nedanstående. En ovanlig art, kan den heta nappbuske?

Napptrad

~ av eanie på 05 februari 2009.

Kommentera

 
