Palsternackscouscous

P-nackscouscous

Jag lyckades porta mig själv från Konsum igår (på eget bevåg, de slängde som tur var inte ut mig fysiskt). Stod i kassan lite otålig medan ynglingen där febrilt letade koder för att slå in kålrabbi, ärtskott mm som jag tänkt svänga ihop en snajdig rätt av, när det plötsligt gick upp för mig att jag inte skulle ha pengar att betala. Jag hade nämligen mindre än 2h tidigare medvetet spärrat mina egna kort. Och mycket riktigt: kort nekat.

Ynglingens tur att bli otålig medan jag packade ner allt (gick knappast att pruta ner 104:- varor till de 13.50 jag hade i 1-kronor och 50-öringar, försökte inte ens som tur var) i en nedbrytningsbar påse som jag lyxat till med, och lovade att komma tillbaka inom 10 minuter. Trodde jag, är inte så snabbtänkt i krissituationer tydligen. Korten är spärrade, vet inte var jag trodde skulle få pengar ifrån. Så hmmm, det blir nog torghandel ett tag framöver. Det är ju vad jag vill ändå; stötta de små frusna stackarna som står där lika tappert var morgon.

PalmcrantzMed andra ord kan jag inte lägga upp mitt snajdiga recept. Så jag lägger upp ett annat, som blev riktigt kanon det med (jag inbillar mig kanske om det olagade, det återstår att se). Det är Erica Palmcrantzs Palsternackscouscous från boken Raw Food på svenska, som hon skrivit tillsammans med Irmela Lilja. Läs lite mer här.

Det är en jättefin bok och i min mening det bästa som finns i tryck om raw food på svenska just nu. Har du inte den här boken så be ditt bibliotek ta in den (fler kommer att få nytta av den) eller beställ den genom din lokala boklåda. Det finns massor av bra (och mindre bra) utländsk litteratur på ämnet men det är inte fel att ha en som är anpassad till svenska förhållanden, även om det är en del utländska produkter i den här också. (Även bl a Renée Voltaire har ett antal raw food-rätter några av sina (svenska) receptböcker, men mer om det en annan gång).

Innehåller

  • palsternacka; kör till couscousliknande gryn i matberedare eller riv fint
  • stjälkselleri
  • lite gurka
  • päron
  • avokado
  • gott om sallad
  • valnötter

Hacka, blanda ihop och häll över dressing: 2 msk olivolja (jag använde hampa-), 2 msk citronjuice, lite salt och om du vill 1 tsk honung, om du äter det. Jag skippade det senare eftersom jag tänkte att palsternackan och päronen skulle ge tillräcklig sötma. Supersmarrigt.

Lättast är nog matberedare men jag använde rivjärn och muskelkraft. Och en kniv samt citronpress, men annars inget komplicerat. Det som kanske inte blir raw i det här receptet är valnötter och olja (men är inte omöjligt). Honung är inte nödvändigtvis raw, men går att fås så. Inte alla veganer äter honung emellertid, då den kan sägas vara en djurprodukt (i stora kommersiella odlingar blir djuren ofta stressade, och dödas inte sällan – med undantag av drottningen – i slutet av säsongen när de inte behövs på ett tag, och ersätts i början av nästa säsong av ett nytt gäng jobbare), men det är olika från vegan till vegan. Du kan annars byta ut mot agave. Jag har hört folk som säger att inte heller den är raw, ens om det står på flaskan. Se t ex Purely Raws Dead Food List. Viss varning för att denna lista kan verka nedslående för folk med 100%-raw-ambitioner. Hår klyverier kanske, och agave används som jag uppfattar det allmänt i raw food-sammanhang.

~ av eanie på 30 januari 2009.

Kommentera

 
